mk
    Hej, jag läser sva1,sva3 his1a2 och natur1 på Komvux. Om jag klarar sva1,sva3,natur men får F i historia, kan jag bara läsa historia nästa år, eller måste ja ta 250 nya poäng att få Examensbevis?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Kraven för examensbevis från komvux är 2400 betygsatta poäng. Av de kan 150 poäng vara F, men inte i vilka kurser som helst, t.ex svenska 1 eller SAS 1 måste ingå med godkänt betyg. Det spelar ingen roll om man läser snabbt eller långsamt, om man läser på heltid eller på deltid, utan man måste uppfylla kraven och då får man ut sitt examensbevis.
    Kurser inom äment "historia" får ingå med F-betyg.
    Kursen Idrott-och-hälsa 1 får inte ingå i exam.bevis från KOMVUX. Då faller de 100p. bort.
    För övrigt är det ganska fritt vilka kurser som får ingå, men vi rekommenderar att göra planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux.