Danne
    Hej igen! Jag har kollat runt lite och såg att meritpoäng för moderna språk upptill steg 4 ger 1.0 meritpoäng. Det verkar som om komvux utbildningar inte undervisar i Italienska steg 5 och därav räknade jag bort det. Hursomhelst, får man 1.0 meritpoäng om man läser Italienska steg 1-4 i komvux. Alltså fungerar det på samma sätt som Mattematik 5?

    Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej, reglerna kring meritpoäng ser du här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser och det är Max 2,5 meritpoäng du kan tillgodoräkna dig. Eng 7 ger 1,0 p. Moderna språk 3 och högre ger också meritpoäng. Om du genom matte och engelska uppnår t.ex 2,0 p kan du Max få 0.5 p för moderna språk och det är godkända betyg som behövs. Om KOMVUX inte erbjuder Italienska 5 kan du göra särskild prövning i den kursen. Med vänlig hälsning, Milla syv
    Studie- och yrkesvägledare
    Hej Daniel,
    jag vill uppmärksamma dig på att maximalt antal Meritpoäng är 2.5 och av dem max 1.5 i Moderna språk. I fall Italienska 3 inte krävs för behörighet till den högskoleutbildning som du vill söka, så får du inga Meritpoäng för Italienska 5 - för att du kommer att uppnå max antal inom Moderna språk med steg 3 och 4.
    Om du inte läste Engelska 7 - så vinner du mycket på att läsa den kursen för du får 1.0 Meritpoäng (av 2.5 möjliga). Sedan återstår 1,5 Meritpoäng och du kan "tjäna" dem genom Mattekurser eller genom Moderna språk (eller en kombination av Matte & Moderna språk).

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Milla SYV