Josefine

    Hej, Jag har två frågor. Jag har precis läst klart tre kurser på grundskolenivå via Komvux som totalt ger 500 poäng, matte 100 poäng, engelska 200 poäng och svenska 200 poäng. Jag har blivit godkänd i matte och svenska ( fick B i båda ämnen) men tyvärr ett F i engelskan. Min första fråga är hur vet jag att jag uppnått fullständiga poäng i en kurs dvs tex 200 poäng i svenskan, är det om jag blir godkänd ( E) eller krävs det mer än så? Hur räknas poängen alltså? Min andra fråga är gällande CSN och mitt fall. Jag ska läsa vidare och är orolig att iom mitt F i engelskan ( 1 av 3 kurser) att dom inte kommer godkänna min nya ansökan för den nya CSN perioden. Iom att jag har vabbat så har mina poängkrav sänkts från 500 till 270 poäng. Har jag klarat dessa 270 iom att jag blev godkänd i matten samt svenskan eller är det helt kört pga F i engelskan? Med vänlig hälsning, Josefine

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Josefine,
    hur CSN gör bedömningar är det bäst att fråga CSN om. Det finns tyvärr många olika "punkter" på vilka CSN kan ge avslag om ansökan om studiemedel. Tillräckliga studieresultat är endast en av de kraven som man måste uppfylla. Det är också begränsat antal veckor som man kan få studiemedel för... och även om man uppfyller kraven på godkända studieresultat, eller om CSN kan bevilja undantag på den punkten men om antal veckor som du kan få studiemedel för är slut, då blir det ändå avslag... och oavsett vad någon annan säger, så blir det ändå CSN´s beslut som gäller, därför är det bäst att fråga CSN direkt och inte hoppas att någon annan kan gissa rätt angående vad CSN kommer fatta för beslut.
    Den första delen av din fråga - om poängen på grundskolenivå... har inte jag förstått riktigt, varför vill du räkna de poängen, vad skulle det behövas till? eller är det samma fråga om rätten till studiemedel (är det därför du vill räkna ihop dina poäng)?

    Studie- och yrkesvägledare
    • :

      Hej,

      Ja precis. Jag vill veta hur poängen räknas för att på så vis veta om jag klarat poängen för att få fortsatt CSN. Om man blir godkänd i kursen har man då klarat de poäng som kursen ger/är värd?

      Med vänlig hälsning, Josefine

    • Mikael : Ja, om du fick godkänt betyg, då har du ”klarat” de poängen som kursen är ”värd”.