SYV-besökare SYV

    Hej, för grundläggande behörighet till högskolestudier krävs att du har godkänt betyg i Engelska 6.
    Om du läser eng 5, bör du sedan läsa eng 6. Utan godkänt betyg i eng 6 kommer du inte bli antagen till någon högskoleutbildning.
    Både engelska 5 och 6 är kurser ´100poäng/styck. Man kan läsa dem på sammanlagt 10 veckor. detta om man läser på heltid.
    Sista kompletteringsdag av högskoleansökan inför vårterminen brukar ligga i början av december, kan t.ex vara 1 december och om man läser "på en hel termin"/höstterminen, brukar man få betyg till jul, och inte i slutet av november. Du behöver läsa i snabbare takt, så att du kan få ut godkänt betyg i Engelska 6 helst i mitten på november 2021. I annat fall får du söka till högskola senare, t.ex till Höstterminen 2022.