Danne
    Hej! Jag ska söka in på komvux Januari 2015. Jag ska läsa Italienska steg 1 för att höja mina meriter. Kursen börjar den 5 jan och ligger på 5 veckor. Jag vill vara klar med kurserna Italienska steg 1-4 innan nästa ansökan till universitetet. Min fråga till er är: hinner jag läsa dessa kurser, vardera på 5 veckor så att jag får min merit. Komvux kanske har några stängda perioder där man inte kan söka som jag inte vet om? Man måste ju söka efter varje kurs. T.ex när jag är klar med Italienska steg 1 så kan jag söka steg 2 och då kanske det är stängt?

    Mvh

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej, jag råder dig kontakta syv på KOMVUX i din kommun för att göra upp en studieplan. Jag antar att du kommer att läsa på flex eller distans och då kan man på förhand komma överens om att så fort du får godkänt betyg i steg ett, antas du till steg två direkt och så vidare... Undrar om du vill göra högskoleprovet vilket kan vara ett snabbare sätt att komma in på högskolan?Med vänlig hälsning, Liselotte syv
    Liselotte
    Hej Daniel, här https://www.solna.se/sv/skolor/vuxenutbildning/oppettider-besok-och-telefon/ kan du se telefontider och tider för besök till Komvux i Solna.
    Det kan bli svårt att läsa ett nytt språk på distans och få godkända betyg - inom mycket kort tid; detta pga Språk bör hinna "sätta sig" i ditt minne och det är "övning som ger färdighet". Heltidsstudier förutsätter att du läser 40 timmar varje vecka - i genomsnitt - men just språk kan behöva längre tid och större ansträngning att ta till sig. Ett projekt att på 20 v. läsa och bli godkänd i fyra steg i ett nytt språk - låter inte som en säker planering, men det är du som vet om det är möjligt för just dig - i fall du har väldigt stor motivation och har lätt för språk eller om du har goda förkunskaper i det språket.

    Andra alternativ att uppnå max antal Meritpoäng är genom att kombinera Engelska 7 och "högre kurser i Matematik", det vet du säker själv redan. Skicka i alla fall en länk: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    där du kan läsa om reglerna kring Meritpoäng.

    Högskoleprovet är en extra chans att komma in på en högskoleutbildning. Här http://www.studera.nu/hogskoleprovet.4.7433f8012f7262642c80001434.html kan du läsa allt om högskoleprovet. Om du planerar att lägga 40 tim. x 20 veckor = 800 timmar på Italienska /4 steg/, vilket inte är "ett säkert kort", enligt min mening i alla fall; så kanske är träna på gamla HP och/eller gå en kurs i HP - kan finnas på studieförbund - kan ge mycket bättre utdelning.

    Det är du som bestämmer, givetvis. Du känner till din egen situation bäst av alla och dina egenskaper & dina starka sidor och utvecklingsområden. Du väljer det som passar dig bäst - av alla de möjligheter som finns.

    Önskar dig stort lycka till! Återkom om någonting i mitt svar är oklart eller om du kommer på nya frågor.
    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV