Samuel
    Låt oss säga att en person avslutar sin gymnasieutbildning med alla E i slutbetyg. Kan den personen då söka sig till ett komvux och höja (även lägga till några kurser) alla sina betyg till A och få snittbetyget 20 för att sedan kunna ansöka till en högskola?
    • SYV-besökare : skulle man läsa alla kurser på nytt - skulle det ta 3 år. Vad ska man som studerande ha för försörjning under den tiden? att komvux skulle ha resurser att låta gå om skulle vara Otroligt! Har man tur, kanske man kan gå om en eller ett par kurser, men troligtvis - inte ens det. Högskoleprovet! Prövningar! hitta utbildningar med låg antagningsgräns... - det är mina förslag.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Söka till komvux är inte förbjudet. Men komvux har begränsade resurser. Allt som oftast finns inte möjlighet (pengar) att ordna platser till sökande som vill konkurrenskomplettera.

    Studie- och yrkesvägledare