vingen_221
    Hej,

    Jag vill höja mitt meritvärde, men är redan behörig till programmet jag vill söka. Skulle jag exempelvis kunna läsa en kurs på komvux som ger meritpoäng, som jag ej behöver för behörigheten? Eller räknas det inte in?

    T.ex jag läser Matematik 3a på komvux för att höja mitt meritvärde trots att jag inte behöver Matematik 3a för att uppfylla behörighetskravet för utbildningen jag vill gå.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    på nivå 3 finns följande gymnasiala kurser: Matematik 3b och 3c. Den mattekurs du nämner i din fråga finns inte. Vad gäller få meritpoäng för matematik, så får du + 0.5 meritpoäng för de högre mattekurserna (vardera), alltså om din högskoleutbildning ej kräver matte för särskild behörighet, då får du + 0.5 meritpoäng för matematik 2 och ännu + 0.5 meritpoäng för matematik 3 (3b eller 3c). Men totalt kan man få max 2,5 meritpoäng. Engelska 7 ger 1.0 meritpoäng. Moderna språk 3 och 4 (sammanlagt) ger 1.5 meritpoäng.
    Du får söka läsa på komvux. Gymnasiala kurser söker du på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Jag kan inte garantera att du får studieplats. Komvux kan anse att du redan är behörig och prioritera dig ganska lågt, men det kan inte uteslutas att du får plats på matematik 3b eller 3c. Du har i alla fall rätt att söka läsa kursen. Om du får godkänt betyg, och inte sedan innan redan har max meritpoäng, då får du + 0.5 för matte 3b (eller 3c). Får du högre betyg än endast E, är det bättre, för att betyget räknas även in i ditt jämförelsetal (snittbetyget), så höjning av ditt meritvärde blir större vid högre betyg i alla kurser som räknas in, inklusive kurser som ger meritpoäng.