Joel
    Jag skulle vilja veta hur jag tar mig tillväga för att läsa Fysik 1 och 2, samt Matematik 3b och 4 på komvux, måste jag då söka på 2 olika tillfällen till exempel till höst för de grundläggande kurserna Fysik 1 och matematik 3b och efter det söka igen till vår för Fysik 2 och matematik 4. Eller går det att göra en ansökningsplan där alla kurser är under min studieplan?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Joel,

    det går inte ge ett generellt svar på din fråga, detta pga komvux i olika kommuner gör olika. Du måste ha godkänt betyg i fysik1a innan du kan börja läsa fysik2, och du måste ha godkänt betyg i matematik 3b eller 3c innan du kan börja läsa matematik 4.
    Om du vill ha lärarledd undervisning då brukar en kurs vara förlagd under en hel termin (men kan kanske finnas ett annat upplägg på komvux i just din kommun).
    Det är sammanlagt 450 gymnasiala poäng som du vill läsa och man läser de på heltid på 22,5 veckor eller på halvtid på 45 veckor. Det är inte omöjligt att läsa 450 poäng på en termin men då kanske du behöver läsa på distans - fråga på komvux i din kommun vilka studieformer de erbjuder och om du kan göra studieplanering så att du direkt efter underliggande kurser i fysik och matte kan påbörja överliggande/högre kurser (om det är det du önskar).

    • : Tackar för erat snabba svar, nu har jag en liten bättre koll på hur jag ska gå tillväga.
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!