Felicia

    Hej! Jag undrar hur jag ska göra för att söka in till en komvux kurs som inte finns i varken min hemkommun eller Stockholm stad som min kommun även hänvisar till. Jag vill läsa Svenskt teckenspråk för hörande 1 genom hermods, en distanskurs. Har innan sökt kurser genom stockholm stad så vet hur det går till när man skickar in ansökan till sin egna kommun senare och så men förstår inte om det ens är möjligt för mig att söka den kursen.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Felicia,

    närmast till Stockholm är det i Uppsala som du kan ansöka om att få läsa Svenskt Teckenspråk för hörande 1 som en komvux-kurs (i alla fall vad jag fick fram). Gå in på https://open24.ist-asp.com/uppsala/vux/Vux/Courses för att SE UTBUD,

    Om du vill göra en ansökan så måste du vara inloggad. INLOGGNING SKAPAR DU på open24.ist-asp.com/uppsala/vux/Vux/Login

    Ansökningsperiod är nu och fram till 22 november 2019 - till kursstart 6 januari 2020.

    Exempel på andra orter via vilka du kan göra ansökan till Svenskt teckenspråk för hörande 1 (info från 7 nov 2019) är: Västerås, Hallstahammar, Nyköping. Det finns annars många orter/städer men de ligger längre bort från Stockholm (kanske inte spelar roll om det ändå är studier på distans, kan man tycka - men man kan ändå vilja eller behöva åka till sin "skola" så kanske det finns fördelar i att välja läsa på distans mot en skola som ligger närmare där man bor).

    • : Tack så mycket för hjälpen!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!