Kimia
    Hej!,kan man gå på komvux efter VO istället för ett naturvetenskapligt basår?.Kan man komplettera upp de här kurserna på komvux istället för ett naturvetenskapligt basår?:Ma4,fysik1&2,kemi1&2 samt biologi 1&2.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    ja, man kan efter gymnasiet ansöka om att läsa på KomVux för att komplettera med de kurser, som man behöver för behörighet till vidare utbildning.
    De kurser som du nämner i din fråga brukar finnas inom utbudet av KomVux kurser /vissa av dem kanske finns bara att läsa på Distans - speciellt i en mindre kommun; detta pga det kanske inte finns tillräckligt antal sökande för att starta en undervisningsgrupp/.

    Vänligen
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Hej Kimia, för att bli behörig till ett Naturvetenskapligt basår, behöver du Grundläggande behörighet + en kurs i Matte 2.
    För att uppnå Grundläggande behörighet: måste man ha Gymnasieexamen från ett högskoleförberedande program
    eller
    yrkesexamen med godkänt betyg (lägst "E") i svenska 2 & 3 (alternativt svenska som andraspråk 2 & 3) samt i engelska 6.
    Det går bra att komplettera med svenska & engelska på KomVux efter gymnasiet.
    Vänligen
    SYV Milla
    • : Eftersom det går bra att komplettera med svenska&engelska på komvux efter gymnasiet,så undrar jag om man inte får godkänt i t.ex,Sv,kan man då komplettera upp det på komvux efter gymnasiet?.
    • Milla : Ja, om man får betyg F i någon kurs på gymnasiet, kan man läsa den på KomVux efter gymnasiet.