Sara
    Hej! Jag går 2a året på gymnasiumet och kommer hoppa av pga all stress och att jag inte fixar skolan då jag fick gå om ett är förra året och sedan höll på att gå i väggen. Jag har funderat lite och tänkt börja plugga upp ämnen på komvux, där det är mindre stress och inte lika mycket press så jag tror det passar mig bättre. Jag har på senaste blivit intresserad av psykiatri och vill plugga upp ämnen så jag kan jobba på psyken. Vilka ämnen behövs för att kunna ha det jobbet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Sara,
    jag vill tipsa dig om att det finns möjlighet att anpassa dina gymnasiestudier. T.ex. så finns det "Individuellt alternativ" där du kan kombinera deltidsstudier med praktik.
    Det kan även finnas Lärcentra /eller motsvarande/ i din hemkommun - där man kan läsa på deltid och/eller på distans.
    Kurator, speciallärare, rektor och Studie- & yrkesvägledare på din gymnasieskola har mer information om olika alternativ, som finns på din skola och i din kommun.

    Jag ser att du är 18 år, då kan du inte fylla 20 år i år - och med det är du lite för ung för KomVux. Enligt Vuxenutbildningsförordningen, kan man börja läsa på KomVux tidigast från 1 juli det kalenderår man fyller 20. Undantag görs för ungdomar som har Gymnasieexamen = har läst på gymnasiet i minst tre år.
    Fråga på KomVux i din hemkommun om de kan göra undantag för dig, men enligt reglerna, så är du, som sagt, ännu lite för ung för KomVux.

    På länken http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=&Municipality.county=&Education.text=Behandlingsassistent
    kan du se några exempel på utbildningar som kan vara av intresse för dig. Det är eftergymnasiala utbildningar på en Yrkeshögskola. Behörighet: Avslutad gymnasieutbildning i gymnasieskolan eller inom kommunal vuxenutbildning. Särskild behörighet
    Godkänt betyg (Lägst E) i Svenska 1 och 2, Engelska 5 och Matte 1a samt fem års arbetslivserfarenhet eller annan erfarenhet som bedöms likvärdig.

    Vilket som helst gymnasieprogram /som avslutas med Gymnasieexamen/ ger behörighet att läsa på en Yrkeshögskola, men extra lämpliga är det Vård/omsorgsprogrammet eller Samhällsvetenskapliga - om man är intresserad av att utbilda sig till Behandlingsassistent eller liknande.

    Titta på programplanen för Vård/omsorgsprogrammen här http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/VO.pdf
    man läser kurser i Psykologi och Psykiatri och kan inom Programfördjupningar välja läsa Mental träning, Rättspsykiatri och Socialpedagogik.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig. Du får gärna återkomma med fler frågor.
    Önskar dig allt väl,
    bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare