Danne
    Hej! (Ett par frågor). Ma5 ger 1 merit i gymnasiet. Nu har jag gått ut gymnasiet utan att läsa Ma5. Kan jag läsa Ma5 i komvux och få den extra meriten fortfarande?

    En annan fråga (Om det går bra). Jag är antagen till KTH Haninge (Högskoleingenjör inr. Datateknik) och har bestämt mig för att ta ett år paus för att nästa år söka in till exakt samma universitet och linje. Kommer jag att garanterat bli antagen om jag fått denna Ma5 meriten (därmed höjt mina betyg som jag blev antagen med 1 merit) eller är det fråga om hur många som söker till den linjen? Jag är jättenervös om att jag kommer mista min plats och vad kan jag göra för att garanterat komma in? Högskoleprovet gick inte så jättebra dom två senaste gångerna.

    Mvh

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Daniel,
    om du vill skjuta upp start på dina högskolestudier & få en garanti på att du får plats på utbildningen om ett år, måste du snarast skicka in Begäran om Anstånd till din högskola, som fattar beslut om Anstånd kan beviljas, läs mer här http://www.studera.nu/omstudier/omstudier/anstandattskjutauppstudierna.5.27d86368130216405a680003916.html.

    Angående Metitpoäng, om du inte redan har Maximalt antal, som är 2.5 för övriga kurser och inte redan har 1,5 för Mattekurserna - borde det gå bra att höja Meritvärde av dina gymn.betyg med Matte 5 kursen, läs påhttps://www.antagning.se/Global/Faktablad%20HSV-VHS/gymnasiet-gy2011.pdf
    Det är Antagning, som bestämmer över reglerna om att söka till högskola/Universitet och det är de som räknar ut Meritvärde av dina betyg, du kan för säkerhets skull kontakta dem för att kontrollera exakt vad som gäller i ditt fall (se på länken ovan: man kan t.ex. inte höja Merit om man studerar på Folkhögskola eller på ett basår - Basår, Tekniskt eller Naturvetenskapligt, finns oftast på högskolenivå men kan finnas som ett års kurspaket även på KomVux; och det förekommer att KomVux köper utbildningsplatserna på Folkhögskolor).

    Om jag förstod dig rätt, så vill du läsa Matte 5 bara för att komma in på en högskoleutbildning, samma som du redan kom in på, nästa år också. Om du får Anstånd beviljad, har du en plats nästa år och behöver därför inte läsa Matte 5.

    Ang.resultat av Högskoleprovet, brukar man uppnå sitt personliga bästa - tredje eller fjärde gången man gör HP. På KomVux kan kurser finnas i att träna på högskoleprovet.

    Du kan göra allt samtidigt nu: skicka ansökan om Anstånd & gör ansökan om att läsa Matte 5 och ev. även en kurs i att träna på HP. Du behöver inte påbörja komvux studier om du senare får besked om att din ansökan om Anstånd beviljades av Universitetet, men du vill kanske ändå läsa Matte 5 för att kunna mer i Matte.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig! Lycka till! Jag håller tummarna!
    Hälsningar
    Mikael SYV

    • : Tack så sjukt mycket! Den första länken fungerar dock tyvärr inte för mig :/
    • : Hittade länken, tack! En fråga till: När jag läser om Anstånd står det att man måste ha något slags förhinder. Jag har inget riktigt förhinder, går det fortfarande att ansöka om Anstånd? Mvh