Frida
    Hej,
    Jag vill gå en kurs via komvux. Webbutveckling 1 men den finns ej i kommunen där jag är bokförd. Jag vill dessutom börja mitt i terminen, dvs. period 2 Vt-19. Kan ju inte hitta information om startdatum osv. utan att välja studieort.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Frida,

    gymnasisala kurser läser man i komux i eller via den kommunen där man är folkbokförd. Komvux i din kommun kan bevilja dig läsa i en annan kommun, men det är rätt sällan som det blir så, tyvärr. Komvux är tvungen att prioritera personer med "kort tidigare utbildningsbakgrund" och det är de som ej har grundskolekompetens; sedan brukar ej pengarna finnas kvar i budgeten till att köpa kurser på Gymnasial nivå i andra kommuner.
    Du har givetvis rätt att söka kurser vart som, men till 99,99 % blir du ej antagen, utan den "andra kommunen" skickar förfrågan om Interkommunal ersättning till den kommunen där du är folkbokförd; och det står din kommun fritt att svara Nej, vi tänker inte betala, och då blir du inte antagen. Det är endast Grundskola som är "rättighet" för alla. Gymnasiala kurser läser man "i mån av möjlighet".
    Det låter jättetråkigt att man är beroende av vilken kommun man är folkbokförd i. Det förstår jag, men vi på fråga syv kan inte ändra på reglerna; vi kan bara förklara hur det ser ut och funkar.
    tips! försök folkbokföra dig i den kommunen som erbjuder den kursen som du vill läsa; men det ger inte någon automatisk garanti på att du kommer in och får läsa kursen, men det blir i alla fall mer troligt att det kan bli så.
    Vänligen
    ANNA