Matilda

    Jag går just nu sista året på ett yrkesprogram och har inte behörighet till vidare studier, har läst engelska 6 men har inte läst mer än svenska 1. Har två frågor, för att ha grundläggande behörighet till universitetet behövs svenska 2 och 3 då eller bara svenska 2? Har fått olika svar på den frågan.. Det andra jag undrar är om det finns möjlighet att man kan läsa på komvux svenska 2 (och svenska 3?) under tiden man fortfarande går på gymnasiet eller om jag måste vänta tills jag gått ut skolan? Finns det något som är online? jag googlade för ett tag sedan och då stod det att man skulle kunna göra det? Jag undrar lite för jag vill gärna studera vidare och hade varit skönt att inte behöva vänta ett år extra..

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Matilda,
    i grundläggande behörighet inför högskole-universitetsstudier ingår bland annat godkända betyg i svenska 2 och 3 och du kan tyvärr inte få betygen i de kurserna innan du gått ut gymnasiet (i annat fall än att du skaffar dig de betygen på din gymnasieskola). Detta för att gymnasieelever har rätt till undervisning och att få betyg endast på sin egen gymnasieskola. Du kan inte börja läsa på komvux innan du antingen bivit "tillräcklig gammal" eller genomfört 3-årig gymnasieutbildning och fått ut antingen examensbevis eller studiebevis. Med "tillräckligt gammal" menas - från 1 juli det kalenderåret du fyller 20 år, men om du får ut examensbevis eller studiebevis från en gymnasieskola, kan du börja på komvux tidigare.
    Att man genom att googla kan hitta diverse olika svar på samma fråga kan bero på att olika regler gäller för personer i olika åldrar; tidigare, innan gymnasiereformen 2011 behövde man inte (för grundläggande behörighet) mer svenska än 2 kurser på gymnasiet: Svenska A och B som kurserna hette då. Men det gäller inte för dig för att du har ju inte påbörjat gymnasieskola senast året 2010... och för de som började 2011 och senare gäller de nya (lite tuffare) regler.
    Du kan bedriva självstudier eller köpa kurser hos t.ex Hermods distans, men du får ju inte några betyg den vägen.
    Du kan på din gymnasieskola fråga om du skulle kunna hoppa in i en pågående kurs svenska 2 eller göra prövning i svenska 2 men du behöver ju ändå svenska 3 och dessutom så tror jag tyvärr du får Nej som svar från din gymnasieskola, för att det är extremt ovanligt att en gymnasieskola skulle låta en elev hoppa in mitt i kursen. Och för att lyckas med prövning behöver du skaffa kunskaperna. En kurs svenska 2 är lika stor som svenska 3 och varje av dem är på 100 gymnasiala poäng = studier i cirka 200 timmar; så för att läsa båda kurserna behöver du lägga ner cirka 400 studietimmar. Det är alltså heltidsstudier i 10 veckor.
    Tänk annars på att eftergymnasiala studier finns även i andra skolformer än högskola-universitet. De finns inom yrkeshögskola, folkhögskola, KKU och hos privata utbildningsanordnare. Inför eftergymnasiala studier i andra skolformer behöver du inte nödvändigtvis läsa svenska 2 och 3.
    Inom yrkeshögskola kan man utbilda sig bl.a till Massör/massageterapeut, Ambulanssjukvårdare, Lokförare, Tandsköterska, Trafikflygare (pilot), titta gärna på några exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    nackademin/social-media-manager-distans
    hyper-island/business-developer
    nackademin/programutvecklare-java
    akademi-bastad-yrkeshogskola/kvalificerad-traedgardsanlaeggare
    bergqvists-massage-och-friskvardsutbildningar/medicinsk-massageterapeut
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/internationell-affarsinriktad-speditör