elev
    Hej, jag har velat bli läkare så länge jag minns men har då och då haft problem med depressiva episoder. De varar i några månader och påverkar mina betyg. Jag har därför inte pluggat sedan matte 3c kursen börjat, och eftersom den endast är 1 termin så har jag slutprov om bara några dagar men det är först nu jag klarar av att plugga till det. Alltså ligger jag väldigt bakom. Samma situation gäller många andra kurser.
    För att komma in på läkarprogrammet behövs det hög merit men jag kommer förmodligen ligga runt 17-18. Kan man fortfarande göra prövningar i komvux även om man har betyg e eller högre? Jag har hört att de prioriterar de som har haft f i kursen och därför undrar jag om jag kan läsa upp mitt snittbetyg eller om jag förmodligen inte blir accepterad?
    kanske lite huller om buller fråga men jag är väldigt stressad just nu och är tacksam för svar :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    efter gymnasiet ska du kunna anmäla dig till prövningar i hela Sverige, oavsett vilken kommun du är folkbokförd i, och du behöver inte visa upp några betyg. Ingen frågar om du har betyget i kursen (förutom om du vill slippa betala prövningsavgift, som för närvarande är på 500kr för prövning); vad gäller slippa betala avgift, så har vissa kommuner infört lokala regler om att i fall man läst kursen ock fick F, då kan man slippa betala prövningsavgift. Och i så fall behöver man uppvisa F-betyget. Men om du betalar prövningsavgift då behöver du inte visa upp några betyg, över huvudet taget.
    *******
    En annan "femma" är det om man vill Läsa/studera/följa undervisning på komvux. Här är det så att oftast får man inte studieplats om man har godkänt betyg i kursen.
    ***
    Tänk också på att du kan komma in i HP-urvalet, med resultatet av högskoleprovet. Gör högskoleprovet så många ggr du kan. Högsta resultat kommer att gälla.
    ***
    Jag tänker också nu på det du skriver om din hälsa och undrar följande: ponera att du kommer in på läkarprogrammet som är en tuff utbildning på heltid på 6 år. Och om du då i några månader i taget inte kan studera (eller i alla fall inte med full kapacitet) - hur blir det då? Och även senare om du tar ut läkarexamen och läkarlegitimation? Givetvis kan man vara sjukskriven från sitt jobb under perioder, men här tänker jag på att det ofta är stressigt att vara läkare: man har ansvar för hälsa och många ggr för patienternas liv. Med tanke på din hälsa, så vill jag råda dig att fundera noga och helst också samråda med läkare om andra yrken kanske passar dig bättre. Nu är jag inte expert på hälsa men det känns rent spontant att det finns tusentals yrken där både utbildning och arbetsuppgifterna efteråt är mindre tuffa. Vad är det i läkaryrket som lockar dig mest? är det så att du vill jobba inom hälsovård/medicin? Gillar du naturvetenskap och matematik jättemycket? Det är givetvis upp till dig vilka karriärmål du vill sätta. Jag vill bara råda dig att kika på många yrken, t.ex FolkhälsoplanerareDemograf,  Matematiker, Statistiker, Ämneslärare/Gymnasielärare i naturvetenskapliga ämnen, BMA - till att börja med.

    Studie- och yrkesvägledare