PAULINA

    Hej, jag kommer plugga komvux nu i vår från 15?mars till 16 maj, jag kommer söka högskola men då mina kurser går längre än vad den sists ansöknings datumet är för högskola kommer inte jag få med dem poängen då till högskolan? Jag vill även plugga matte 3 för att få chans att komma in på ett program men kommer inte hinna plugga det innan sista ansökningsdatumet för högskola. Så min fråga är då kommer inte det jag pluggar på komvux med i ansökningen för högskolan?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Paulina,
    info om viktiga datum för dig som söker till högskola-universitet i Sverige finns på antagning.se/sv/anmal-dig-och-hall-koll/viktiga-datum
    om det står där att sista Kompletteringsdag är 21 juni 2021,
    om man gjort anmälan till höstterminen 2021 mellan mitten på mars och senast 15 april 2021.

    Sista kompletteringsdag betyder att det är senast den dagen som du ska kontrollera att det på din inloggning på "mina sidor" på www.antagning.se syns alla de betyg som du "åberopar". Det är ditt ansvar att inkomma med kompletteringar så fort som möjligt men i alla fall senast sista kompletteringsdag.
    Men om skolan är kopplad till BEDA, gemensamma betygsdatabasen, då borde betyget dyka upp "av sig självt", dock är det upp till dig att kontrollera att det har gjort det. Om betygen ej dykt upp på din inloggning på antagning.se fast du vet att kurserna är avslutade och betygen är satta, laddar du i så fall upp betygen själv.
    Det är mycket vanligt att man kompletterar sin ansökan till högskola/universitet. T.ex alla elever på gymnasiet får ju sina avgångsbetyg som absolut tidigast i slutet av maj, så de måste komplettera sina ansökan om de sökte börja läsa på högskolenivå efter sommaren, till hösten.

    • : Okej så jag kan inte lägga till meriter efter den sista kompletteringsdagen? Min matte kurs slutar den 24 juni och dem sista kompletteringsdagen är den 21 juni
    • Mikael : tyvärr är det så att man måste ha alla betygen senast sista kompletteringsdagen. Jag tror inte det går att göra något undantag... men om du har tur och din högskoleutbildning öppnar senare för SEN ANMÄLAN (det händer om antal behöriga sökande blir färre än antal utbildningsplatser), då har du en chans att komma in även om du inte kunde komplettera i tid. Försök få betyget tidigare. Prata med SYV-en på komvux - hen vet säkert när sista kompletteringsdag är och förstår varför du vill få betyg snabbare; vad SYV-en kanske kan göra är att ge dig möjlighet att "komprimera" studierna, så att du läser kursen i snabbare takt. Det skadar i alla fall inte att fråga om det. Lycka till!