Hejsan,

    till Ekonom kan man läsa på högskola eller på yrkeshögskola. Och det är ganska stor skillnad, fast både högskola och yrkeshögskola är eftergymnasiala utbildningar.

    Alla högskoleutbildningar hittas via www.studiera.nu och alla yrkeshögskoleutbildningar hittas via www.yhguiden.se

    Till högskola måste du ha Grundläggande behörighet till högskolestudier + Särskild behörighet till just den utbildning som du vill söka. För att läsa Ekonomi på högskola behöver man Matematik 3 - godkänt betyg i, som ingår i Särskild behörighet. Alla kurser som ingår i ditt Examensbevis + de kurser som inte ingår i examensbevis men som krävs för behörighet, räknas in i ditt meritvärde. Det är med ditt meritvärde som du konkurrerar om plats på högskola.

    Till yrkeshögskola ställs det ganska olika krav till olika utbildningar, men oftast är det Matematik 2 om man vill bli yrkeshögskoleekonom. Behörighet till yrkeshögskola är något lägre än till högskola. Det är, dessutom, möjligt att komma in även som obehörig. Om konkurrens om utbildningsplatser på en yrkeshögskoleutbildning uppstår, då bestämmer de utbildningsansvariga, vem som för företräde. Arbetslivserfarenhet och även tester/intervjuer kan bli avgörande. Här gäller det att bevisa att man är rätt person att gå den YH som man söker.

    Till högskola kan man söka upp till 20 alternativ samtidigt.

    Till yrkeshögskola söker man separat till varje YH och därför söka hur många som helst på en gång + man kan söka till högskola samtidigt.

    Tips på YH som kan vara av intresse för dig: Ekonomi-&redovisnings konsult i Göteborg; Affärsinriktad redovisningsekonom på 5 olika orter och Redovisningsekonom på distans. Men kika gärna på hela utbudet på www.yhguiden.se

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    OBS! allt som är "i blått" i mitt svar är klickbara länkar.

    Du får gärna höra av dig igen om ngt är oklart eller om du kommer på en ny fråga!

    ANNA

    Vid ansökan till högskola räknas alla betyg in som finns i Examensbeviset och som inte är markerade med U (U = utökad kurs).

    Till yrkeshögskola kan man komma in även som obehörig och antagningstester/intervjuer kan spela stor roll. Att man är behörig till yrkeshögskola är viktigt givetvis men man kan komma in på "sammantagen bedömning - i fri kvot". Till YH spelar det ibland inte så stor roll exakt hur höga betyg man har (dock kan behörighet vara t.ex lägst betyget D i  Matte 2). Men det är bara till några få YH som man behöver ha högre betyg än E - för behörighet. Sedan spelar det roll hur sökandetrycket ser ut och om man har arbetslivserfarenhet eller andra viktiga meriter. Om antal behöriga sökande är färre än antal utbildningsplatser, kommer alla behöriga in + några obehöriga kan också komma in. Om det är tvärtom, uppstår det konkurrens och man kan då "betygsättas" för sin arbetslivserfarenhet, för resultat av test och även få poäng för genomförda intervjuer /väldigt olika för olika YH/. Man får läsa på om varje YH - vad de kräver och vad man kan hävda vara meriter.

    Som "tumregeln" bör man sträva efter så höga betyg som möjligt i alla kurser man läser på gymnasiet.

    • : Tar de betyg ifrån alla kurser man har gått?
    • Anna : Menar du högskola eller yrkeshögskola?
    • Anna : Jag ska utöka mitt svar till dig nu.
    • : Både och
    • Anna : Jag har utökat mitt svar, se ovan. :)
    Läs alla kommentarer