Mikki
    Hej. Kommer ha 500 poäng när jag går ut gymnasiet. Hur tar jag mig vidare om jag vill läsa till steriltekniker? Måste jag gå 3år på komvux?
    Och kan jag söka några utbildningar utan gymnasieexamen? Vilka?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, utan gymnasial utbildning kan du söka utbildningar på gymnasial nivå - t.ex Vård- och omsorgspaketet (alltså utbildning på komvux till undersköterska - t.ex). Efter den utbildningen och med några års arbetslivserfarenhet som undersköterska har du sedan en rimlig chans att komma in på en yrkeshögskoleutbildning till Steriltekniker.Du får dock redan nu gärna kika på yrkeshögskoleutbildningar till steriltekniker, ex. yhguiden.se/utbildning/vardyrkeshogskolan/steriltekniker-distans - som det är nu som läser man i 3 terminer på heltid. Det är inte förbjudet att söka till yrkeshögskola med vilken tidigare utbildning som helst men chanser att komma in utan flerårig (godkänd) gymnasial utbildning är små.