Oscar

    Hej! Hej! Jag läser just nu tyska 3 på komvux och har en fråga angående betyget. Jag har tagit gymnasieexamen och undrar visst kan jag få högre betyg än e i tyska? Min lärare var lite tveksam då jag har tagit gymnasieexamen. Dock tog jag engelska 7 via komvux och det sa inget om detta. Tack på förhand Mvh Oscar

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Oscar!

    Du bör i slutet av kursen få det betyget som motsvarar dina kunskaper. Om du uppnår hög kunskapsnivå bör du få A som betyg i kursen. Att du tidigare har tagit ut examensbevis från gymnasiet eller från komvux har inte med saken att göra. Kämpa på och försök få så bra kunskaper som möjligt. Att läraren skulle ha sagt att en studerande inte kan få högre än E på grund av att hen tidigare fått ut examensbevis låter väldigt märkligt. Det har jag aldrig hört förut.

    • Oscar : Hej! Tack för snabbt svar. Det verkar som jag missförstod min lärare. Det han ville förmedla var att han var osäker om man kan räkna in betyget jag får i tyska 3 och 4 på komvux som är extra kurser i mitt samlade meritvärde. Meritvärdet från kurser från komvux och från gymnasiet sätts väl ihop? Så man får ett samlat meritvärde.
    • Julia : Med det högre meritvärde kommer du prövas i BII, kompletteringsgruppen. Ingenting i examensbeviset kan ändras. Du laddar upp ditt examensbevis och separat betyget (betygen) du får efter det att du fick ditt examensbevis. Om du utan kompletteringar är behörig prövas du med det meritvärde som du får på de betygen som ingår inom examensbeviset i BI, direktgruppen. Om du sedan genom en komplettering får högre meritvärde, prövas du med det högre meritvärde i BII, kompletteringsgruppen. Man kan samtidigt prövas i många urvalsgrupper samtidigt. Och i varje grupp får du en ny chans.