Alicia
    Hej! Jag ska fylla 19 om ca 3 veckor, och enligt alla komvux-skolor måste man vara 20. Jag har däremot gått 1 år med en del godkända kurser från gymnasiet, plus ett år med någon enstaka kurs (samt ett halvår på folkhögskola). Inget av dessa har funkat, men jag är väldigt säker på att mitt gamla gymnasium skulle hjälpa mig med de intyg som skulle behövas. Hur går man till väga med dessa studie-intyg som behövs och vad måste de innehålla?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Alicia,

    jag tror inte du ska få börja på komvux innan 1 juli 2021.
    Om du fyller 20 år under kalenderåret 2021, alltså.

    Utbildningsförvaltningen kan dock (om de beviljar undantag) köpa plats på komvux - speciellt för dig, om de gör bedömning att det behövs och de har råd att betala för platsen. Annars, så skulle du behöva studiebevis från din gymnasieskola och det kan endast få om du har genomgått 3-årig utbildning på ett nationellt program (vilket jag förstår att du inte har gjort - utifrån informationen i din fråga).

    Du kan fortfarande söka till gymnasiet. Men det vill du inte göra - om jag förstår dig rätt. Du har även testat alternativet folkhögskola och skriver att det inte har funkar. Upplägg och miljö är inte desamma på olika folkhögskolor, så du kanske kan testa en annan folkhögskola?
    Fundera över att försöka gå tillbaka till din gamla gymnasieskola eller försöka komma in på en annan gymnasieskola.

    Du får givetvis även kontakta utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd med frågan om de skulle kunna köpa plats för dig på komvux och vilka dokument de i så fall skulle behöva för det. Om du har läkarutlåtande, intyg från psykologer eller har haft kontakt med kuratorer - kan det hjälpa i frågan om att utb.förvaltningen skulle köpa plats för dig på komvux. Det är inte din rättighet att få plats på komvux innan 1 juli nästa kalenderår, och kan därför inte ges några löften. I alla fall kan inte vi på FRåGA SYV lova dig att kan börja på komvux.
    Du kan testa "gå via" rektorn på komvux (om hen tar på sig att kontakta din utbildningsförvaltning och "ber" att de köper plats åt dig på komvux) - dock kan rektorn svara Nej, jag har inte tid för det - och då blir det stopp där; ett sådant svar kan man få pga rektorn inte tror att det kommer bli ett positivt resultat och har mycket att göra för övrigt också, så hen vill inte lägga tid på ngt som hen inte tror på.
    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare