andreas

    Jag ska påbörja ett Komvuxarbete inom samhällsvetenskap/humaniora och undrar om det är lämpligt att skriva om Historia? Jag vill skriva om den före detta tyska kolonin Togo, hur den kom att bli till och om händelseförloppet under första världskriget då majoriteten av soldaterna var afrikaner och stred vid tyskarnas sida mot engelsmän och belgare. Vad skulle ett lämpligt förslag på frågeställning, syfte och metod kunna vara?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Andreas,
    kan tyvärr inte hjälpa dig med just den frågan. :(
    Förklaringen: SYV är inte en historielärare. Vad jag personligen tycker om temat och frågeställningar kommer inte spela någon roll. Du själv har troligtvis läst mer historia än jag och många andra SYV-ar. Tidigare var historia ett icke-obligatoriskt ämne på gymnasiet, det räckte att man läste historia på grundskolan. Så, du är mycket mer expert inom ämnet historia än jag är. :)
    Du måste komma på ett förslag (vad du vill undersöka eller hitta förklaringar till) på hur du vill formulera temat och frågeställningar och få de godkända av handledaren för komvuxarbetet. Vem handledaren för komvux-arbetet blir för dig bör du få besked från komvux.

    • :

      Hej Anna tack för svar! Jag förstår vad du menar och har kontaktat min handledare för vägledning kring val av ämne.
      Du kanske har svar på vad dem menar med "metod", jag tänker att det vanligaste är att göra någon typ av undersökning. Om man inte skulle vilja göra det, vad finns det (om det finns) för alternativa metoder som man brukar arbeta efter?

    • Anna :

      Det finns många olika metoder, t.ex kan man göra intervjuer och sammanställa svar man får från intervjupersoner. En annan metod är att sammanställa böcker som är skrivna i ämnet, analyser om olika experter säger samma saker och i bästa fall även komma med en egen förklaring till vad som hände och varför (du kan t.ex hålla med någon av författarna/experter men inte med de andra - förklara i så fall varför du håller med just den experten). Ännu en metod skulle vara att berätta det som har med en "viss historisk händelse att göra" genom "ögonen" på ett ögonvittne - alltså skriver man som om man själv var på plats då det hände, eller berättar i så många detaljer om en person eller en familj som var delaktig i händelserna (som om man skriver hans/hennes eller deras biografi). Det finns som sagt många metoder; vad gäller skriva uppsatser eller gymnasie- eller komvuxarbete i just i ämnet historia, så är man bl.a beroende på vad som finns bevarat (ex. finns det fotografier eller dokumentära fimsekvenser, kan man analysera dem och beskriva vad som hände med hjälp av info man avläser från fotomaterial). En avancerad metod skulle vara att försöka göra egna fynd kring de historiska händelser som man analyserar: t.ex delta i arkeologiska utgrävningar eller försöka hitta nya fakta, som ännu inte finns beskrivna i böcker och avhandlingar (t.ex genom att försöka hitta personer som deltog i händelsen eller deras ättlingar och genom deras berättelser, eller dagböcker, brev och andra "bevis" få fram nya fakta - och så beskriver man då hur man gick tillväga för att få fram nya fakta, värderar om hur trovärdiga de är, analyserar dem och drar egna slutsatser om vad som egentligen har hänt, eller få fram en ny teori kring Varför det hände).