Vincent
    Hej,

    Jag läser spanska 3 nu på komvux och ska även läsa spanska 4. Jag gör det för att få ut meritpoängen i med att jag inte fick ut de poängen under gymnasiet. Min fråga är om jag kommer få höjd gymnasiepoäng beroende vad jag får för betyg i kurserna? (utöver meritpoängen såklart). Alltså kommer min gymnasiepoäng höjas mer om jag får låt oss säga betyget B i kursen än om jag skulle få D?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej vincent!
    Om du har examensbevis, då räknas betygen i kurser som ger meritpoäng, även in i ditt jämförelsetal, alltså du får mer höjning om du får högre betyg i spanska 3 och 4.
    Det är annorlunda för de med Slutbetyg som var standard för elever som slutade år3 på gymnasiet år 2013 och tidigare. På komvux är det i vissa fall (på undantag) fortfarande möjligt få ut Slutbetyg till 1 juli 2020 men sedan bör alla läsa mot examensbevis.

    Om du har examensbevis och betyg i spanska 3 och 4 kommer räknas in i ditt jämförelsetal blir då skillnad "plus-minus" 0.2 för vardera kurs om du får B jämfört med D i betyg. Alltså, om du får D i båda kurser eller B i båda - kan du då få + 0.4 högre jämförelsetal (eller lägre). Försök därför få så höga betyg i spanska 3 och 4,helst A, men annars så högt du kan.

    Lycka till!
    Julia

    • : Okej tack! Jag läste Engelska 7 på gymnasiet. Är det någon idé att även läsa spanska 5 för den extra meritpoängen eller har jag fått ut max meritpoäng om jag läser spanska 3 o 4? Jag har även läst moderna språk steg 1 o 2 under gymnasiet.
    • Julia :

      Info om meritpoäng för dig med examensbevis - var god se Gymnasieguiden.se/merit

    • Julia : Max meritpoäng man kan ha är 2,5. Du får + 1.0 för eng7 och 1,5 för mod.språk 3 och 4 och med det uppnår max. Annars, även om du inte hade eng7, så är max inom Moderna språk 1,5, så med spanska 3 och 4 uppnå du max inom mod.språk och kan inte få fler meritpoäng för just mod.språk.
    • : Ni är bäst, tack!!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer