Robin
    Hej!

    Jag planerar att söka in till högskolan till hösten -18 för att läsa ett naturvetenskapligt basår för att året därefter söka in på en längre universitetsutbildning. Jag har grundläggande behörighet via reell kompetens genom arbetslivserfarenhet + betyg i alla kärnämnen. Har också Ma3c som krävs för speciell behörighet. Har också ett bra HP-resultat. Min ryggsäck känns därför ganska stökig arbetslivserfarenheten och kurser som jag kompletterat via komvux och därefter ett naturvetenskapligt basår.
    Min fråga är mot denna bakgrund följande:
    Kommer jag att kunna konkurrera om platser på universitetsutbildningarna på samma villkor som alla andra som söker via HP-poängen? ( t ex, de som har ett fullständigt gymnasiebetyg men som kanske mest konkurrerar via HP) Alltså kommer min "röriga" grundläggande behörighet via reell kompetens och kompletteringarna som jag gjort tillsammans med basåret vara lika "giltig" som en som har behörigheten via ett fullständig 3-årigt naturvetenskapligt gymnasieprogram.

    Tillägg: Jag förstår att jag endast konkurrerar med mitt HP-resultat och inte kan komma in via någon annan kvot.

    Hoppas det går att svara på denna röriga fråga.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Robin,

    alla behöriga sökande deltar i konkurrensen om en plats på en högskoleutbildning. Blir du behörig sökande och har ett giltigt resultat av högskoleprovet - deltar du med "siffran", t.ex 1.75 - eller 0.90 - dvs den "siffran" man får på HP och konkurrerar mot andra som söker samma utbildning - mot deras HP-resultat; det spelar alltså ingen roll på vilket sätt du blev behörig.

    Bästa hälsningar

    ANNA