Valentina
    Hej, undrar om ni kan svara på vad konst- och kulturutbildningar är för något? KKU brukar de förkortas, fick jag för mig, men det verkar vara en "broklig skara" olika utbildningar, vad har de gemensamt, förutom de är inom konst eller kultur? Är det avgifter för de alla, så den studerande betalar för en sådan utbildning? alltså, vad gäller för KKU?
    Tack för svar - på förhand!
    V.S.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Valentina!
    Konst- och kulturutbildningar, KKU kan vara högskoleförberedande, yrkesinriktade eller fördjupningar.

    KKU - är en eftergymnasial utbildningsform som kan passa de som vill uttrycka sig kreativt, Att kunna uttrycka sig kreativt är en egenskap som krävs inom många yrken!

    Högskoleförberedande KKU utbildningar läser man på 1–2 år
    De ger en gedigen konstnärlig grund som kan leda till vidare studier på konstnärliga högskolor & universitet. Berättigar till studiemedel A3.

    Yrkesinriktade utbildningar inom KKU läser man på 1–3 år
    De ger ett kvalificerat yrkeskunnande inom det konstnärliga & kulturella området, eller inom kulturarvsområdet. Berättigar till studiemedel enligt avdelning B1.

    Utöver läsårsutbildningarna finns också korta KKU_utbildningar som ger fördjupning inom ett specifikt område. De korta KKU_utbildningarna berättigar oftast inte till studiemedel.

    Alla konst- och kulturutbildningar är avgiftsbelagda. Var god läs även på Framtid.se/studier/konst-och-kulturutbildningar