lisa
    Hej! Det här kanske är en udda fråga men måste verkligen prata med någon om detta.
    Det är såhär att en av mina vänner har haft svårt i skolan, med svenska språket osv, och jag har gjort massor av hennes inlämningar, men nu har jag fått nog, hon gör inte sitt arbete själv. Om jag berättar detta till lärarna kommer jag få skiten? Kommer jag få göra om mina arbeten och kommer dom sätta fuskstempeln på mig? Jag har dessutom bevis på att det är jag som har gjort inlämningarna. Tacksam för snabbt svar!

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Lisa!

    Jag tycker du kan börja med att prata med din kompis. Du säger då att du tycker det är fel att fuska och du tänker inte göra det mer, att du gjorde fel förut men framöver tänker du inte göra det. Och så gör du inte några uppgifter i stället för din kompis från om med nu.

    Jag skall samråda med kollegorna om din situation och vi återkommer till dig, men prata med din kompis nu på en gång, tycker jag.

    Bästa hälsningar
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare
    Ser att du är 18 år, myndig, alltså. Du behöver inte berätta för dina föräldrar, men jag råder dig göra det - för att de känner dig + att de tänker hundra procent på ditt bästa i första hand. De kan därför ge bra råd.

    Själv tänker jag så här: om din kompis INTE KAN detta som hon lämnade in "som om det vore hennes uppgifter" så kommer det att visa sig på provet framöver - att hon inte kan, inte har de kunskaper som krävs. Hon kommer alltså inte att få ett bra betyg. Lärare är inte så dumma som man kanske tror. Lärare vet att på hemuppgifter går det att fuska, att det inte alltid eleven själv som gjorde uppgifterna. Så den delen av problemet kommer att sköta sig själv.

    Det där med ditt dåliga samvete är då en annan sak. Hur man gör här är en svårare fråga. Kan du gå prata med kurator på skolan? Kurator har sekretess och tystnadsplikt.

    Återkommer om jag kommer på ngt. mer bra att skriva om.
    Milla
    • : Okej, det ska jag göra, berätta gärna vad ni tycker jag ska göra, snälla
    • Anna : Hur går det? Vi håller tummarna för dig!
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!

    Jag tycker att prata med föräldrarna och med några andra vuxna som står dig nära - är en mycket bra idé. Finns det någon lärare (kanske klasslärare/mentor) som du tycker bra om och som du kan vända dig till med din fråga?

    Den situationen som du beskriver inte är så väldigt ovanlig. Lärarna har erfarenhet av sådana situationer. Jag gissar på att läraren misstänker redan att din väninna inte gör uppgifterna själv, utan att det är någon annan om gör dem. Kan inte svära på det, men tror att det kan mycket väl vara så.

    Fundera på vem på skolan som du kan prata med: skolsköterska? någon lärare? rektor? kurator? skolvärdinna? De känner till dig och situationen på skolan. De kan ge mycket bra råd.

    Håller tummarna för dig!
    ANNA
    Hej igen!
    Det viktigaste är att du slutar skriva uppgifter för din kompis med omedelbar verkan & att du i framtiden inte gör om samma misstag, dvs inte hjälper någon att fuska. Det är det absolut viktigaste. Det är - givetvis - inte bra att du bröt mot reglerna & medverkat till att luras (fuska). Bra dock att du har förstått att det är fel och slutar nu.

    Jag förstår att du både vill berätta om det som hände men samtidigt är rädd för repressalier (att det t.ex. påverkar ditt betyg negativt, som du skriver i din fråga). Tyvärr så kan jag inte lova dig hur det blir när det som hände kommer fram. Att bara ta och sänka ditt betyg i ämnet skulle inte vara rätt att göra, tycker i alla fall jag. Detta pga i fall du har kunskaperna, som räcker till ett visst betyg, så bör du få just det betyget = dina kunskaper. De bestraffningsmetoder som skolan (rektor) kan använda är - avstängning från skolan. Om en elev är avstängd från skolan, kommer eleven att missa en del av undervisningen, kanske vissa prov mm. och på så sätt kan betygen påverkas negativt. Det är på många sätt bra att lätta på sitt samvete & berätta exakt vad som hände, när, hur och varför. Sedan måste man vara beredd på att man kan bli bestraffad för det, som man har gjort (för att man har ju faktiskt begått fel). Exakt vilken bestraffning en gymnasieelev får för att ha fuskat med hemuppgifter, finns inte reglerat (så vitt vi vet i alla fall). Rektor har ganska stora befogenheter och kan göra bedömning av situationen (utifrån tidpunkt, grad och omfattning samt konsekvenserna för skolan), t.ex. spelar det roll om du & din kompis var under 18 år under största delen av det pågående fusket. Under hur lång tid det pågick och vems idé det var att göra så - kan också spela stor roll. Någon sort bestraffning kommer ni båda att få (med allra största sannolikhet), men exakt vilken är det helt omöjligt för oss här på Fråga SYV att svara på. Ni kommer inte att hamna i fängelse för det, den saken är klar. Men i värsta fall kan ni båda tvingas sluta på skolan, om rektor bedömer att fusket var så pass omfattande och att ni båda är lika skyldiga till det som hände.

    Det är ditt beslut hur du vill göra. Du är myndig och kan helt själv, på egen hand, fatta beslut om vad du berättar, för vem, när mm. Det bästa rådet som vi kan ge dig (jag som du fick redan från oss): att sluta göra fel med omedelbar verkan!!! Sedan är det bra att samråda med personer som finns nära dig: föräldrar, personal på skolan (framförallt kurator kan vi rekommendera att du pratar med), andra vuxna som du litar på är också bra att prata med. Som vi redan sagt, kan vi inte lova dig vad som händer när du berättar för läraren och/eller rektor. Någon sort bestraffning borde ni båda (du och din kompis) få för detta men vi vet ej exakt vilken: mycket beror på rektors bedömning för att det är hen som är ytterst ansvarig & har ganska stora befogenheter.

    Sammanfattning:
    det är mycket bra att du kom fram till att du inte vill medverka i fusket. Sluta med det omedelbart & gå prata med skolkurator så fort som möjligt.

    Önskar dig allt väl & håller tummarna!
    ANNA