Ellio

    Hej! jag tänkte fråga om vad man kan jobba med som grafisk designer? och hur sjävla utbildningen är formad? jag är väldigt kreativ som person och skulle tycka det va jättekul att jobba med något kreativt. Dock så har jag förstått att en grafisk designer mest jobbar digitalt. Ett jobb som jag har läst om (inom grafisk design) är att designa labels till olika företag. Vad finns det för andra jobb som är kreativa där man också kan jobba för hand? Har tänkt söka in till konstfack, vad kan man göra efter en utbildning på konstfack? /Elio

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ellio!
    Det vi vet om yrket Grafisk designer berättar vi i presentationen på framtid.se/yrke/grafisk-designer; det yrket är i Sverige icke-reglerat och utbildningar som leder till det yrket samt innehåll i arbetsuppgifterna kan variera ganska mycket.
    Du frågar vad man kan göra efter en utbildning på konstfack; jag vill råda dig läsa på utbildningens egen webbplats och prata med studievägledare på konstfack. Titta annars på ett stort antal yrken på www.framtid.se, t.ex på yrken som

    bildlärare

    Xylograf

    Attributmakare

    Dekupazist

    Emaljerare

    Etisk konstförfalskare

    Förgyllare

    Gallerist

    Gemmolog

    Gjutare

    Glasblåsare

    Glasrestauratör

    Glastekniker / Glasmästare

    Gravör

    Guldsmed

    Hantverkare

    Hantverkspedagog

    Hemslöjdskonsulent

    Isskulptör

    Juvelerare

    Juvelfattare

    Kakelugnsmakare

    Keramiker

    Konsthandlare

    Konstinramare

    Konstmålare

    Konstnär

    Konstterapeut

    Konstvetare

    Lädergravör

    Metallrestauratör

    Miniatyrmakare

    Origamimästare

    Patinerare

    Plymmakare

    Schatullmakare

    Silversmed

    Smed

    Täljare

    konsthantverkare