Veronica
    Hur, och går, det att konvertera ett samlat betygsdokument från år 2000 till ett slutbetyg?? Jag har mer än 2400 'poäng'

    Tacksam för svar!!!

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Veronica,
    du bör ta med dig ditt Samlat betygsdokument och besöka Vuxenutbildningen i din hemkommun, info- på http://lidkoping.se/barn-och-utbildning/vuxenutbildning/ & det bör du helst göra så fort som möjligt, eftersom möjlighet att få Slutintyg kommer att upphöra sista juni 2015.
    Det handlar inte bara om Antal poäng i ditt Samlat betygsdokument utan även att alla obligatoriska kurser måste vara betygsatta: Svenska A & B, Engelska A, Matematik A, Samhällskunskap A, Religionskunskap A och Naturkunskap A. För att Slutbetyg skall ge Grundläggande behörighet till högskolestudier, kan inte du ha mer än 10 % icke-godkända kurser med i Slutbetyget (i annat fall får man ett Slutbetyg men inte Grundläggande behörighet).
    Det kan krävas att du läser minst en kurs på Vuxenutbildningen (även om du redan har alla kurser som behövs), detta för att Vuxenutbildningen skall ha rätt att utfärda ett utbildningsdokument till dig. En begränsning i hur gamla kurserna är finns också. Kurser som är äldre än 8 år kan, som regel, inte tas med i ett Slutbetyg. Undantag finns: om du har genom studier eller arbete förvärvat kunskaperna, t.ex. om du har betyg i Matematik A som är äldre än 8 år, men sedan läste Matematik B för inte så länge sedan och fick minst godkänt betyg, kan du i så fall ta med Matematik A i ditt Slutbetyg.
    Eftersom det är inte så lång tid kvar innan möjlighet att få ett Slutbetyg upphör helt, råder jag dig så snabbt du kan boka tid för samtal på Vuxenutbildningen i din hemkommun.

    Mvh
    Anna SYV
    • : Hej Anna, tack för snabbt svar. Faktum är att jag precis kommer från syon i min kommun. De informerade mig att inte konvertera mina betyg pga vissa kurser jag läste, på gymnasiet, inte finns kvar och därför inte går att konvertera. Jag har godkänt i de obligatoriska kurserna. Nu läser jag engelska b och till våren planerar jag att läsa nk b.stämmer det som min kommuns syo säger att det är kört för mig och mitt enda alternativ är att ansöka med reell kompetens??
    • : Ett förtydligande: DE INFORMERADE MIG ATT DET INTE GÅR ATT KONVERTERA MITT SLUTBETYG.....
    • : vad innebär ett utbildningsdokument??
    • Julia : Jag skriver ett nytt svar till dig nu. *L* ;-)
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Veronica,
    exempel på utbildningsdokument är:
    Slutbetyg
    Gymnasieexamen
    Samlat Betygsdokument
    Studieintyg.

    Utbildningsanordnare, som inte haft dig som studerande kan inte utfärda något utbildningsdokument till dig.
    Att ansöka på reell kompetens är en väg att gå.
    En annan är att ta reda på exakt vad som fattas till att du skulle kunna få ett Slutbetyg. Du kan kanske läsa några kurser eller göra Prövningar i dem för att få betyg.

    Jag föreslår också att du funderar över om du kan åberopa särskilda skäl: t.ex. kan bevisa att du genom arbete, studier eller på ngt. annat sätt har förvärvat kunskaper som "de gamla kurserna" gav dig.
    Exempel: om man har ett mycket gammalt betyg i Matematik men sedan har arbetat som löneadministratör i många år, kan man hävda att man har förvärvat kunskaper i Matematik - genom sitt arbete.
    Om du anser att du har särskilda skäl, kan du kontakta Rektor på Vuxenutbildningen i din kommun med begäran om undantag för vissa gamla kurser. Sedan skulle du kunna läsa eller göra Särskilda prövningar i några andra kurser - och på så sätt kanske kunna få Slutbetyg innan den möjligheten upphör vid månadsskiftet juni/juli 2015.
    Om du ansöker på reell kompetens, måste du göra Högskoleprovet /för att ha ngt. att konkurrera om utbildningsplatsen med/ - och till oktoberprovet är det sista dag att ansöka idag, 15 september.
    Ansökan kan du göra på https://www.hogskoleprov.nu

    Önskar dig allt väl & håller tummarna!
    Julia SYV
    Hej igen,
    tänkte på ännu en sak: Yrkeshögskoleutbildningar, som har generösare behörighetsreglerna, än de högskoleutbildningar och man har goda chanser att komma in på reell kompetens in på en Yrkeshögskoleutbildning.
    Du kan titta in på www.yhguiden.se efter en passande för dig utbildning.

    Mvh
    Julia SYV
    Goda nyheter: Regeringen har förlängt Övergångsperioden då det är möjlighet att få Slutbetyg i stället för gymnasieexamen från Komvux. Förlängning gäller till sista december 2016. Läs på http://skolverket.se/regelverk/forordningar/overgangsbestammelser-vuxenutbildningen/overgangsbestammelser-1.173791