Henrik
    Hej! Jag har tänkt på korta utbildningar för att bredda min kompetens. När jag sökte på utbildningar i arbetsrätt hittade jag HR-Strateg. Det kostar ju såklart en slant men jag har inte tid eller tålamod till kandidatutbildning.

    Frågan är om detta kan vara attraktivt eller om arbetsgivare i första hand vill anställa någon med en akademisk HR-utbildning på kandidatnivå?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Henrik,
    olika arbetsgivare kan tänka olika, så det går inte att ge ett generellt svar. Men eftersom det är hård konkurrens inom HR-yrken, så får många börja med praktik, korta vikariat och/eller sommarjobb (och detta även om det har en gedigen utbildning inom HR, t.ex examen från PA-programmet och med masterprogrammet, alltså läst i fem år på universitetet).
    Dina personliga egenskaper, kontakter och branschkunskap och erfarenhet kan givetvis ge dig företräde och du kanske får jobb inom HR även utan ngn akademisk utbildning inom det område.
    Vår erfarenhet säger att det som främst ger jobb inom HR är i första hand god ekonomisk grund (t.ex kandidatprogrammet i ekonomi) + omfattande kunskaper inom Arbetsrätt + kurser i psykologi, gruppdynamik, organisation och ledarskap (som komplement). Många arbetsgivare föredrar att anställa någon som även har god Branschkunskap och erfarenhet av att ha arbetat inom samma bransch som deras verksamhet ligger inom.
    Jag vill inte avråda dig från att ta en kort kurs som du själv får betala för men kan inte heller lova att den skulle hjälpa dig få jobb inom HR.

    • : Tack så mycket, Julia! Jag ska ha det i åtanke. Det är egentligen endast för att bredda mina kunskaper och inte för att jag är intresserad av HR specifikt så det är bra att veta.
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!