Linnea

    Jag vet inte hur jag ska gå. Jag älskar bakning och matlagning. Men också kost, näring och hälsa. Jag håller på med mitt eget företag så jag kan sälja mina bakverk. Men jag har varit mycket sjuk och missat gymnasiet och om jag ska börja måste jag ligga 2 år efter och börja 1:an. Jag är inte sugen på att börja skolan, vill istället komma ut i arbetslivet och göra det som jag tycker är kul. Jag har hittat en bra privat kurs som jag är mycket intresserad av. För jag har inte hittat något program eller inriktning som går in så djupt på kost, hälsa och näringslära som jag önskar. För det är just det jag vill lära mig mer om. Och jag undrar om jag som har Aspberger och andra diagnoser har möjlighet att få rabatt eller bidrag för kursen? Ska jag höra av mig till kommunen eller vet du något annat? Men jag tänkte ändå söka den 15 april men jag har ingen aning om vad eller vilket jag då ska välja. Men om jag går den där kursen och har mitt företag vid sidan om, är det då någon som skulle vela anställa mig som kostrådgivare? Måste jag verkligen gå gymnasiet? Det känns så jobbigt. Kan jag inte lyckas få ett jobb ett jobb ändå? För jag orkar inte med alla andra ämnen, jag vill bara lära mig mer om kostrådgivning som jag är mycket intresserad av. Hoppas verkligen du kan hjälpa mig och ge mig några bra råd. Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea!
    Det vi vet om yrket Kostrådgivare - berättar vi på framtid.se/yrke/kostradgivare  - yrket KOSTRÅDGIVARE är i Sverige icke-reglerat; alltså får varje arbetsgivare bestämma själv vem hen anställer. Många föredrar att anställa Dietister, med legitimation som de får efter 3-årig högskoleutbildning på dietistprogammet.
    Dietist är i Sverige ett yrket som kräver Legitimation. Examen från dietistprogrammet krävs. Dietistprogrammet ges på högskolenivå.

    Som egen företagare får du själv bestämma vilken utbildning du behöver för att skaffa betalande kunder så att ditt företag kan gå runt, ekonomiskt sett.

    ang. bidrag för att gå en privat utbildning
    Du får gärna kontakta både kommunen och försäkringskassan. Vi på FRåGA SYV kan inte ge ngn garanti på att ngn vill hjälpa dig betala för en privat utbildning.
    Om du har dokumenterad diagnos som bekräftar din funktionsvariation, kan tänkas att Försäkringskassan kan hjälpa till på ngt.sätt och även Arbetsförmedlingen och den kommunen där du är folkbokförd.