Filippa

    Hej! Jag har läst ämneslärare, idrott och hälsa 97,5hp samt uvk kurser 7,5*3hp. Har börjat på mina andra ämne men det var inte alls min grej, så nu funderar jag på att läsa en kpu och enbart bli behörig i idrott och hälsa. Vilka skolor erbjuder kpu utbildning för idrott och hälsa? Gärna på distans. Samt i vissa för krav står det att man ska har gjort ett examensarbete, men så står det inte för alla? Eftersom att jag kommer detta nu har ordinarie anmälningar stängt för våren 23, finns det någon som har öppet för sen anmälan jag skulle kunna söka?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Filippa!
    Jag kan inte hitta ngn KPU som leder till examen som Idrottslärare som har öppnat för SEN ANMÄLAN eller som planerar för att öppna för sen anmälan - du kan själv se information i listan av KPU på antagning.se/se/search?period=16&freeText=KPU
    Du kan också ringa till Antagning.se - tel.nr 0071-550720 (tel.tid vardagar kl.9-16).
    KPU brukar, enligt vad jag vet, prioritera de sökande som ska bli lärare i flera ämnen. De som söker för att bli lärare i endast ett ämne brukar komma i andra hand.
    Var KPU blir sökbar (vilka lärosäten) med start hösten 2023, kommer att fastställas till första dagen i anmälningsperioden som brukar ligga i mitten av mars.
    Du får gärna vända dig till studievägledare på de lärosäten där utbildningar till Idrottslärare ges. Det är rimligtvis på de lärosätena där KPU med mål att bli idrottslärare kan starta.
    Jag tänker också på följande: det kan bli svårt att få en heltidstjänst som lärare i endast ett ämne. Om du blir behörig lärare i endast idrott, så kanske du ej kan få mer än deltidstjänst på en skola. Att jobba deltid på flera skolor kan bli svårt på grund av schematekniska "problem". Lösningen kan i så fall bli att antingen "nöjer du dig" med deltidsarbete och deltidslön eller att du undervisar som obehörig lärare även i andra ämnen (när det är lärarbrist får även obehöriga undervisa).
    Prata med studievägledare på lärarhögskolorna; se i platsannonser (om lediga lärarjobb) om vilka ämneskombinationer som brukar efterfrågas av arbetsgivare; fundera på att försöka hitta något undervisningsämne som du kan tänka dig bli lärare i, förutom idrott, och läs i så fall tillräckligt antal högskolepoäng i det ämnet (fler poäng om du vill bli gymnasielärare och färre - om du vill bli grundskolelärare). Det blir lättare att komma in på KPU om du söker till KPU för att bli lärare i flera ämnen.