Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ruth,
    om eleven uppnår kraven för godkänt betyg i eng7 får hen det betyget hen har gjort sig förtjänt av.
    Jämför: för att anmäla sig till en Prövning, krävs inga betyg, över huvudet taget. Säg, att en person son ej läst engelska i skolan alls, men har lärt sig på egen hand - anmäler sig till prövning i eng7 och uppvisar utmärkta kunskaper - hen kan få A . betyg (och detta trots att hen ej har några som helst andra betyg i engelska).
    ****
    Vidare gäller
    Komvux brukar inte ge plats på eng7 om man ej har godkänt betyg i eng6 - detta pga komvux gör bedömning att man i så fall inte har tillräckliga förutsättningar att få godkänt betyg i eng7.
    På gymnasiet får elever läsa vidare i ämnen, även om de har F i underliggande kurser (konstigt nog).

    En liten undring - är det en gymnasieelev eller elev på komvux din fråga gäller? varför läser hen eng7 när hen ej har godkänt betyg i eng6? Har hen godkänt betyg i eng5?

    Hälsningar
    Mikael syv

    • : eleven läser på komvux. Eleven har läst engelska 6 förut både på gymnasiet och komvux och fick F men nu eleven är antagen på komvux till engelska 7utan att göra en prövning i engelska 6 !
    • Anna : Det är ovanligt. Men, oavsett, om hen uppnår kraven, bör hen få det betyg hen förtjänar.