Karl
    Hej! Jag vill veta hur mycket arbete det krävs för att klara TE-produktionsteknik eller teknikvetenskap. Jag har 302,5 Mtv, poäng som utgör Meritvärde, men jag antar att jag har väldigt lätt för att lära mig. Jag pluggar i princip aldrig förutom inför so-prov. Antingen så är jag väldigt lättlärd eller så har skolan låga krav. Det som jag är lite rädd för är att när jag väl börjar i gymnasiet så är jag ovan med mängden plugg och inte lever upp till mina egna krav. Hur mycket behöver man plugga på gymnasiet. Jag är inte ute efter ett visst antal timmar/vecka även om det skulle vara bra att veta.
    Tack på förhand
    Kalle E

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Karl!
    Du har höga betyg och du antar att du har väldigt lätt för att lära dig, vilket stämmer säkert.
    På gymnasiets alla program (förutom specialanpassade utbildningar - t.ex. inom särskola eller på Individuellt alternativ) - läser man på hELTID.

    Heltid innebär att man bör lägga 40/timmar per vecka för sina studier, dvs 8 timmar per dag under helgfria vardagar och av dem är det 4-5 timmar lektionstid och resten - hemarbete/läxor.

    Vilka kurser man läser på TE ser du på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_TE.pdf

    Inriktning på TE läser man från åk2. På inriktningen Teknikvetenskap läser man Matte 4, Fysik 2 & Teknik 2 som obligatoriska kurser.

    Alla är vi olika duktiga på olika saker: vissa kan dansa balett eller spela flera olika musikinstrument och andra är jättebra på att mecka med bilar. Vissa har lätt för att lära sig saker utantill och andra är bra på att se sammanhang och tänka logiskt.

    Man kan utveckla det som man är mindre bra. Man kan också förstå vad man är extra bra på och satsa på det: använda de strategier som fungerar bäst för just dig. Läs och se video på den här sidan: http://www.gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik för att förfina din Studieteknik.

    Nu får du snart veta vilken utbildning på gymnasiet du kom in på. Om du senare skulle komma fram att det är fel program du läser, finns det saker du kan göra för att försöka byta program.

    Bästa hälsningar & trevlig sommar!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare