Kimia
    För att komma in på tandhygienist utbildningen ?.Och vilka betyg krävs om man istället går på natur,och vill komma in på utbildningen?.

    Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej, Kimia
    vilket gymnasieprogram man har gått på spelar ingen som helst roll.
    Det som spelar roll är
    1. att man är BEHÖRIG
    2. att man har tillräckligt höga betyg ELLER tillräckligt högt resultat på Högskoleprovet - för att kunna konkurrera om en plats och vinna i den konkurrensen
    Hur höga betyg eller resultat av HP som kommer att behövas i framtiden, vet vi inte.
    Förra årets resultat var att det i Malmö krävdes 18.25 på betyg (mellan A och B på samtliga kurser) och 1.05 på Högskoleprovet.
    I Umeå krävdes det 16.38 på betyg (mellan B och C) och 0.7 på Högskoleprovet.
    I Stockholm krävdes det 18.33 på betyg och 1.0 på Högskoleprovet.
    I Kristianstad - 16.33 och 0.75.
    I Jönköping - 16.41 och 0.8.
    I Göteborg - 17.5 och 0.95.

    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Hej igen,
    resultat från förra årets antagning till Läkarprogrammet:
    i Göteborg 22.08 på betyg och 1.8 på resultatet av HP;
    i Stockholm 22.29 och 1,85 på HP;
    i Linköping 22.19 och 1,8 på HP;
    i Lund 22.29 och 1,8 på HP;
    i Umeå 21.88 och 1.7 på HP;
    i Uppsala 22.19 och 1.8 på HP;
    i Örebro 21.93 och 1.75 på HP.

    Mvh Milla SYV
    • : Ok,tack!Mvh
    • : Milla,kan du skriva vilka meritvärde samt resultat av hp,som krävdes i olika städer för läkarutbildningen?.Mvh
    • Milla : Se mitt utökade svar om en stund. *L*
    • : Tack igen!Mvh
    Läs alla kommentarer