Eli
    Jag har länge fått kämpa med de muntliga redovisningarna i grundskolan och undrar därför om det är mycket av det på estet media som jag gärna vill gå. Det är så pass illa att jag vissa gånger inte gör arbetet alls så att jag inte har något att redovisa eller inte går till lektionen då redovisningen är. Att prata inför många människor samtidigt gör mig supernervös (speciellt om ämnen jag inte känner mig trygg i, eller när jag inte är 100% nöjd med mitt arbete) och det blir sällan bra, ibland får jag avbryta. Det får mig att må dåligt efteråt med och ännu mer nervös inför nästa gång. Jag har fått en del hjälp av lärarna hittills, till exempel att redovisa inför en grupp med personer jag känner mig trygg med istället för hela klassen eller bara lämna in skriftligt. Jag förstår om det kan ge konsekvenser men jag vet verkligen inte vad som skulle hjälpa mig annars. Finns det alternativ på gymnasiet också eller inte?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag förstår att du tycker det är jobbigt med muntliga redovisningar - det är många ungdomar och även vuxna som tycker det. Du är inte ensam! Dessvärre så består många av gymnasiets kurser av muntliga redovisningar vilket program du än går och kanske särskilt på de högskoleförberedande programmen - men min erfarenhet är att lärare på gymnasiet precis som på grundskolan är duktiga på att hjälpa elever med just detta. Man kan ofta redovisa för lärare eller i mindre grupper.

    Ju mer man övar sig muntligt och ju mer säker och påläst man är på det man ska säga ju bättre brukar det faktiskt gå. Att prata muntligt inför folk är träning precis om vilken idrott som helst! Här är en bra länk - även om den riktar sig mot universitetsstudenter (som sagt - även äldre ungdomar och vuxna behöver öva!) så tycker jag den ger bra tips och reflektioner om hur man kan jobba på muntliga framställningar. http://www.student.umu.se/under-studietiden/studenthalsan/vaga-tala/vaga-tala---tips-for-att-minska-nervositeten/

    Lycka till!/Lena, Syv