Ellinor
    Jag går första året på naturprogrammet, och mina betyg har hittills varit mycket bra. Jag är fortfarande inte säker på vad jag vill göra, men jag har börjat luta åt läkaryrket och har även intresserat mig för teckenspråk. Med anledning av detta har jag börjat fundera på att eventuellt läsa någon eller några universitetskurser i teckenspråk och sedan påbörja läkarutbildningen. Tanken är sedan att jobba med personer som har teckenspråk som förstaspråk utan att en utomstående tolk ska vara ett grundkrav.

    Jag vet att några universitet erbjuder kurser i teckenspråk, kan ni rekommendera någon? Den stora frågan är dock om ett yrkesval som detta skulle kräva att jag går en tolkutbildning eller inte. Måste jag läsa en tolkutbildning först, eller räcker det med att läsa på universitetet och lära sig tills man tecknar flytande? Jag har inget brinnande intresse för att tolka utan snarare för språket i sig.

    PS: Finns det någon kurs i medicinsk teckenterminologi man kan gå?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Ellinor!

    Jag undrar om du har förkunskaper i Teckenspråk för hörande eller om du är nybörjare?
    Utbildning till Teckenspråktolk är en så kallad EGY - Eftergymnasial yrkesutbildning, se på http://hfs.se/utbildningar/teckensprakstolk/ och tar 3 år på en folkhögskola.

    Om du är nybörjare, så kanske detta är intressant för dig - http://teckenspraksakademien.com/ nu på lördag den 23 maj kör de introduktion för nybörjare. Vet ej om det finns platser kvar. Du får själv kontakta dem och fråga. Nu på en gång i så fall.

    Du frågar efter vilka utbildningar i Teckenspråk på högskolenivå vi kan rekommendera. Saken är den att förändringar inträffar och vissa utbildningar lägger ner och andra uppstår. Du kan söka till högskola eller någon annan form av eftergymnasiala utbildningar först om 2 år - när du går i åk3 (du är inte behörig till eftergymnasiala utbildningar utan fullständig gymnasieutbildning i bagaget). Vilka eftergymnasiala utbildningar finns att söka om 2 år vet vi inte med säkerhet idag. Därför är det för tidigt att rekommendera någon eftergymnasial utbildning nu.

    Länk till en folkhögskoleutbildning (längst upp i mitt svar) skickar jag för att du ska kunna ta kontakt med skolan och ställa dina frågor till dem. De har hört Teckenspråksutbildning i många år och har djup kunskap i ämnet.

    Ang. special kurs i Medicinsk Teckenspråk - kan jag inte svara på, känner inte till någon sådan. Det är möjligt att det finns eller kommer att finnas om några år. Men det blir aktuellt för dig när du redan har goda grunder i språket. Medicinsk Teckenspråk blir som "spetskompetens" efter det att du kan språket ganska bra.

    Teckenspråk för hörande får läsas på gymnasiet som ett Modernt språk. Från och med antagning till HT 2014 ger Teckenspråk för hörande meritpoäng när man söker till högskola/universitet i Sverige. Information om det finns att läsa på Skolverkets hemsida:
    http://www.skolverket.se/skolformer/nyhetsarkiv/2014/svenskt-teckensprak-for-horande-ska-ge-meritpoang-1.215738

    Det kanske skulle passa bra om du kunde inom Individuellt val - eller som utökade kurser - eller som kurser inom Programfördjupningen, läsa en eller flera kurser i Teckenspråk. Jag vet inte om din skola kan erbjuda det, men jag råder dig att ställa den frågan till SYV på din skola.

    Önskar dig stort lycka till!
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare