Eva
    Hej!

    Jag tänkte söka till ett högskoleingenjörsprogram men gick bild och form på gymnasiet. Har läst ma3b med godkänt betyg samt ma4 på komvux men avslutade inte den. Vad kan jag göra då för att komplettera? Som jag förstått det får jag inte läsa 3c på komvux. Privat har jag fått en bryggkurs mellan ma3b och 4 som jag gjort men det är ju knappast en giltig förklaring eftersom jag inte kan styrka det.

    Sedan undrar jag om man kan läsa fristående kurser på ett annat universitet och ändå tillgodoräkna dem i ett program på ett annat. Programmet jag vill gå ges i en annan stad. Just nu har jag inte möjlighet att flytta men jag kan plugga där jag bor. Det jag tänkte på var om jag kan läsa ex ingenjörsmattekurserna här och slippa dem sedan men ändå få min examen.

    Sen till min sista undring. Är alla kurser i ett ssk-program obligatoriska? För en vanlig kandidat krävs 90hp av en kurs och 90hp av vad som helst men jag antar att man måste läsa många fler kurser som ssk. Jag undrar för att jag har redan 15hp och undrar om dem kan lätta arbetsbördan något om jag söker ett program.
    • Pia : Högskoleingenjörsprogram brukar kräva matematik 4. Kan finnas några få som "nöjer sig" med matte 3c. Vilken behörighet vad gäller matte krävs för ditt program?
    • Eva : Hej! Såg nu att jag bara skrev frågan i titeln. Den utbildningen jag vill gå kräver 3c men jag har alltså bara läst 3b.
    • Milla : Om den utbildning du vill komma in på kväver Matematik 3c, och du har godkänt betyg i matematik 3b, sök till komvux för att läsa matte 3c. Komvux kan tyvärr neka dig det, med moriveringen att du har betyg i en "motsvarande kurs". Då får du "bråka" med komvux och visa upp hur behörighetskraven ser ut för den utbildning som du vill komma in på; vet inte om det hjälper med du får försöka. Annars läs matematik 4. Får du godkänt betyg i matematik 4 så får du både meritpoäng för en högre mattekurs men du blir också behörig till utbildningar som kräver matte 3c, för att du har godkänt betyg i en högre/överliggande kurs.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Eva,
    om matematik 4 krävs som särskild behörighet, då spelar det ingen roll om du har betyg i matte 3b eller 3c eller inte har ngt betyg på nivå3. Du måste ha godkänt betyg i matematik 4.
    ****
    Vad gäller tillgodoräkna sig kurser inom ett program, så funkar det så här; du måste söka och komma in på ett högskoleprogram och sedan när du är Antagen, får du ansöka om Tillgodoräknande av tidigare utbildning och får i så fall svar om du kan hoppa över kurser eller delar av programmet. Att på förhand planera sådant är "riskabelt" för att innehåll i programmet kan ändras. De kurser som idag ingår i ett program kanske inte ingår nästa termin programmet startar. Även ordning i vilken kurserna läses kan ändras. Men du kan också ha tur och dina tidigare lästa kurser kan tillgodoräknas och det kan gå bra, men tyvärr går inte veta det till 100% på förhand. Det är säkrare att läsa ett program i sin helhet (från början till slut).
    ***
    Vad gäller utbildning till sjuksköterska så är Sjuksköterska ett Legitimationsyrke där examen från sjuksköterskeprogrammet krävs för att kunna få legitimation. Det är mycket noga vilka kurser man läser, finns ingen möjlighet att få examen på annat sätt än genom att läsa på ssk-programmet. Det programmet ger yrkesexamen och det går inte sätta ihop yrkesexamen på högskolenivå av fristående kurser. Du måste ha godkända betyg i alla och exakt samma kurser som ingår i sjuksköterskeprogrammet. Fråga gärna studievägledare på sjuksköterskeprogrammen; jag är ganska säker på att du får samma svar där. Till sjuksköterskeprogrammet krävs inte mer matte än godkänt betyg i matematik 2a, 2b eller 2c (i alla fall formellt sett) men det är givetvis jättebra om man kan mer matte. Du skriver om att du har godkänt i matte 3b, så du får + 0.5 meritpoäng för den kursen (eftersom endast matte 2 krävs till ssk-programmet).

    • Eva : Hej! Tack för utförligt svar, då förstår jag mycket bättre hur det fungerar.
    • Milla : vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!