1234op

    Hej! Jag studerar på komvux. Planerar välja komvuxarbete naturvetenskap och teknik men först undrar jag om man måste ha med matte 3b och matte 4.?

    • 1234op : Jag menar just till det ämnet.
    • Anna : Du behöver i ditt examensbevis ha betyg i matematik 3c. Läs också mitt svar, nedan. Lycka till i dina studier!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Oleh!
    I naturvetenskapsprogrammets båda inriktningar på gymnasieskolan ingår matematik 1c, 2c och 3c som obligatoriska kurser. i inriktningen Naturvetenskap ingår även matematik4 som en obligatorisk kurs.
    I teknikprogrammets alla inriktningar ingår också matematik 1c, 2c och 3c som obligatoriska kurser och i inriktningen Teknikvetenskap ingår även matematik4.
    På komvux är det mycket friare vilka kurser som får ingå i examensbevis men om du vill ta ut examensbevis inom område Naturvetenskap/Teknik så behöver du ha följande betyg: godkänt betyg i antingen matematik 1a eller 1b eller 1c samt betygen i matematik 2c och 3c (ett av de betygen, alltså i matte 2c eller 3c kan vara F, icke-godkänt men det ska alltså ingå i examensbeviset). Matematik 4 är inte en obligatorisk kurs, den kursen (det betyget) behöver inte ingå i examensbevis från komvux
    Komvuxarbete bör man göra mot slutet av sina studier mot examensbevis komvux - detta för att ha en bättre chans att få godkänt betyg. Att få ett godkänt betyg i komvuxarbete är obligatoriskt för att kunna ta ut examensbevis från komvux. Om komvux i din kommun inte godkänner din ansökan till komvuxarbete utan att du först ha läst matematik upp till och med matte 3c, så gör de inte fel. Komvux kan inte kräva att du läser matematik4 för att du kan ta ut examensbevis utan den kursen, men om din blivande högre utbildning kräver även matte4 så kan det vara fördelaktigt för dig att först få godkänt betyg i matte4 och sedan göra komvux-arbete eller om du gör komvuxarbete samtidigt som du läser matte 4.
    Du i din fråga nämner matematik3b men b-spår läser man inom Ekonomiska inriktningar, ej inom naturvetenskap/teknik, så jag har svårt att tro att du ska kunna ta in matte 3b-betyg in i ditt komvux-examen om examen är inom område "naturvetenskap-teknik".
    Du får gärna samråda med SYV-en på komvux. Återkom om någonting är oklart eller om du kommer på nya frågor.
    Vi finns här för att hjälpa dig i din studieplanering och val av ditt framtida yrke!