Alexander

    Hej! Jag har nyligen studerat tekniskt basår på Kth och kom tyvärr inte in på den civilingenjörslinjen som jag ville in på. Därför tänkte jag att studera matematik 5 och matematik specialisering på komvux. Jag blev nekad av kommunen för att de tog bara emot folk som som tidigare hade fått icke godkänt eller behöver kursen för behörighet till en utbildning. Syftet med att läsa kurserna var att få de resterande 1,5 meritpoängen. Så mina frågor är: -Finns det någon utbildning som kräver matematik 5 eller matematik specialisering? -Finns det någon utbildning som kräver moderna språk 3 eller 4? -Har alla kommuner denna regel att endast personer som behöver behörigheten får läsa? Mvh alexander

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej,
    så vitt jag vet så finns det inte någon svensk högskoleutbildning som för särskild behörighet skulle kräva matematik 5 eller specialisering.
    Det finns utbildningar på svenska lärosäten som för särskild behörighet kräver moderna språk 3, men ej 4.

    Om Komvux-reglerna
    Komvux måste enligt vuxenutbildningsförordningen prioritera personer med kort tidigare utbildningsbakgrund. Det är därför i första hand grundskolekompetens som man får läsa för, alltså kurser på grundskolenivå. Sedan fördelas de resterande pengarna i första hand till sökande som ej läst på gymnasiet, över huvudet taget och i andra hand - de som läst med ej fått ut examensbevis och med det inte är behöriga till eftergymnasiala utbildningar. Det blir därför ofta inga pengar kvar att köpa utbildningsplatser för personer som redan är behöriga och vill läsa "endast" för att höja sitt meritvärde.
    Du får söka kurser på komvux till varje ny start på kurserna. Någon gång kan du ha tur så att resurser räcker även för att du ska få plats. Besked PLATSBRIST från komvux gäller just den start som du sökte till. Att någon skulle säga att du "inte för söka kurser på komvux" är fel besked. Alla får söka men det finns ingen garanti på att bli antagen.

    Liselotte