Elin
    Hej! Jag undrar ifall naturkunskap 2b hör till den grundläggande behörigheten till högskolan/ universitet? Det är så att jag har valt den kursen men funderar på att byta till engelska 6 eftersom jag är ganska säker på att jag kommer studera någonting inom samhällsstudier men är osäker ifall det tar bort min behörighet. Är det då så att man ska ha läst naturkunskap 2b för att bli behörig eller kan jag byta till engelska 6 (eftersom det skulle varit bättre för det jag tänkt läsa sen) Jätte tacksam för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Elin!
    Du skriver inte på vilket program du läser och det måste jag veta för att ge dig ett bra svar.
    Du skriver att du valde Engelska 6 och av det gissar jag att du läser på ett yrkesprogram för att Eng 6 ingår som obligatorisk kurs i alla högskoleförberedande program.

    Om det stämmer att du läser på ett yrkesprogram, så behöver du för grundläggande behörighet få godkända betyg i svenska 2 och 3 och i engelska 6. Det är de kurser som (ihop med yrkesexamen) ger Grundläggande behörighet.

    Naturkunskap 2 krävs för Särskild behörighet till Sjuksköterska, till Landskapsarkitekt och till några andra högskoleutbildningar.

    Om du återkommer och berättar på vilket program du går + uppger vad du har tänkt göra efter gymnasiet, kan jag ge dig ett bättre svar.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare