David
    Hej!
    Jag är en student 19år snart 20. Jag har studerat på gymnasiet i två år och hoppat av efter tvåan p g a vissa anledningar. Så jag tänkte börja om mina studier på komvux. Eftersom jag inte har en studiebevis kan jag komma in på komvux innan jag fyller 20 eller måste jag vänta tills jag fyller 20år. Jag hade hört att man kunde ansöka till komvux det år man fyller 20år?

    Tack för svaret!
    Mvh David

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej David,

    ansöka till komvux kan alla göra, men att bli ANTAGEN kan vara en helt annan sak. Så här ser reglerna ut - vad gäller Ålder på studerande på komvux så måste man antingen läsa Tidigast från 1 juli det kalenderåret som man fyller 20 år; Eller om man redan har "genomgått 3 årig utbildning på gymnasiets nationella program".
    Du kan alltså, enligt reglerna, söka till höstterminen på komvux, till de kurser som startar 1 juli eller senare.
    Vänligen

    ANNA