Julia
    Hej allihopa, jag är inte säker på vad jag ska göra åt min situation och skulle verkligen uppskatta råd. (ber om ursäkt om det blir ett långt inlägg)

    Nu går jag andra året på naturvetenskapliga programmet med inriktning natur-natur. Och vill söka till apotekarprogrammet.

    I början av andra året har jag bytt till en annan skola som hade en annan Fysik 1 kurs uppställning jämfört med min gamla skola.

    I min gamla skola, skulle vi läsa Fysik 1 under 4 terminer, dvs första och andra året av gymnasiet. Men i den nya skolan, skulle de läsa Fysik 1 under 3 terminer (som det ska vara egentligen).

    Så jag sakande en hel termins undervisning i Fysik 1 när jag bytte skolan och låg efter ganska mycket. Och var tvugen att hinna ikapp den nya klassen.

    För några månader sen gjorde vi kursprov i Fysik 1 och det gick inte alls som jag ville, det gick väldigt dåligt, men jag fick godkänd på kursen i alla fall.

    Och nu har vi börjat med Fysik 2 som jag känner är ganska svår i och med att det finns fortfarande flera element från Fysik 1 som jag saknar.
    Jag är helt säker att jag kommer bli godkänd i Fysik 2, men med ett lågt betyg.

    I övrigt har jag nästan A i alla kurser som jag har haft hittils, förutom Fysik.
    Så jag vet inte vad jag ska göra åt Fysiken, har försökt verkligen ägna mycket tid åt Fysik men det går inte bra, jag har inte sett några positiva resultat från det.
    Att ägna mycket tid åt Fysik har också påverkat min prestation i de andra kurser.
    Jag har bara börjat att må dåligt på grund av Fysiken.

    Jag ville inte att Fysik betyget ska påverka mitt meritvärde och hindra mig från att söka till apotekarprogrammet.
    Är det möjligt att på något sätt byta ut Fysik 1 och Fysik 2 betyget mot några andra kurser, eller är man tvungen att söka med Fysik betyget till univeristet??

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Julia!
    fysik2 ingår i särskild behörighet till apotekarprogrammet och därför kommer betyget i fysik2 räknas in i ditt jämförelsetal om du söker till apotekarprogrammet. Och detta oavsett hur du får din grundläggande behörighet.
    Fysik1a behöver inte räknas in om du får grundläggande behörighet på annat sätt än genom examensbevis från gymnasiets NA eller TE. i NA och i TE ingår fysik1a som en obligatorisk kurs och om man har examen från ett av de programmen då måste fysik1a-betyget också räknas in. Skulle du t.ex byta igen och ta examen från ett annat program där fysik1a inte är en obligatorisk kurs, då behöver inte fysik1a ingå inom de "vanliga" 2500poäng i ditt examen och då kommer det betyget inte räknas in.
    tips! göra högskoleprovet så många ggr du hinner och orkar! I HP-urvalet kan man komma in även med lägre betyg.
    ett annat tips! försök få så många meritpoäng som möjligt (max är 2.5) och de kan du få för engelska 7 (1.0 merit/extra-poäng); för moderna språk 3och4 får du 1,5 meritpoäng. För högre kurser i matematik (för dig blir det matte 5 och matte specialisering) kan man också få 1,5 meritpoäng. Skulle du i ditt examensbevis ha A-betygen i alla kurser men endast E i fysik1a och 2, då kommer ditt jämförelsetal/snittbetyget vara cirka 19.0. Med max antal meritpoäng och A-betygen även i de kurserna så skulle ditt meritvärde bli cirka 21.5 och det meritvärde kan mycket väl ge plats på apotekarprogrammet.
    Ännu ett tips! du kan efter gymnasiet försöka komma in på allmänna kurser inom folkhögskola. Skulle du där få högsta möjliga omdöme, 4.0 så finns det viss chans att komma in på apotekarprogrammet via BF-urval. Det tar minst ett läsår att uppnå omdöme om grundläggande behörighet på en folkhögskola. Det finns också konkurrens om platserna på folkhögskoleutbildningar, så det kan inte garanteras att du får plats, men du kan söka dit - om du vill.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp! Kämpa på! Fråga SYV håller tummarna för dig!