Marina
    Hej, jag förstår mig inte på Lärarutbildningarna nu för tiden. Helt obegripligt för mig hur man blir behörig lärare och kan man bli det både för grund och gymnasieskola samtidigt eller är det olika utbildningar? och hur vet man vilka ämnen man ska satsa på att vilja bli behörig inom, för att kunna få jobb sen, alltså?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Marina!
    Det är inte helt lätt att förstå sig på hur Lärarutbildningarna, hur de är uppbyggda, efter den senaste reformen.
    Vi har därför sammanställt information om det på http://www.fragasyv.se/info/vagen-till-lararexamen

    Jag föreslår att du läser på länken (ovan) och återkommer i fall du fortfarande har frågor.
    Uppge helst vilken sort lärare du vill bli - t.ex yrkeslärare, ämneslärare mm och i vilka ämnen du vill bli behörig att undervisa samt vilken tidigare utbildning du har.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare