Lars
    Jag har problem med depression och ångest och orkar knappt gå till skolan vilket har lett till att jag har F eller nära F i många ämnen. Det är bara några månader kvar på året och mina betyg kommer bara bli sämre. Om jag skulle sluta gå till gymnasiet nu, hade det räknats som om jag har klarat ett år? Eller vad är kravet för att jag till exempel skulle kunna bli klar med ettan för att sedan kunna göra tvåan senare i livet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lars,

    på gymnasiet är det BETYG i kurser som man ska ha; även F är betyg, men helst ska man ha Godkända betyg.
    Från 1 juli det kalenderåret som man fyller 20 år "tillhör" man Komvux, och inte längre ungdoms-gymnasiet.
    Till komvux tar man de betygen man fick på gymnasiet, om man får några betyg på gymnasiet.
    Får man inga betyg på gymnasiet, kan man läsa hela sin gymnasial utbildning på komvux Eller på en folkhögskola.
    För att få ut examensbevis från komvux, behöver man ha BETYG i minst 2400 gymnasiala poäng, och av dem får max 150 poäng vara betygsatta med F, icke-godkänt.
    Det är alltså inte närvaro i skolan eller hur länge man var inskriven på gymnasiet, utan Vilka BETYG man fick, som spelar roll.
    Vänligen
    Julia syv

    • : Men om vi säger att jag skulle sluta nu och få betyg i juni, finns det då risk för att få streck? Eftersom jag missar ungefär 3 månader.
    • Julia : Det är upp till lärare att sätta betyg. Om läraren anser att hen har Underlag för att kunna sätta betyg, måste läraren sätta betyget/betygen. Betyget kan bli F. ... Om läraren anser att hen ej har underlag, då blir det inget betyg, det blir ett "streck", alltså.
    • Julia : Ofta "hänger" betyget i mångt och myckt på Slutprovet. I de kurser där NP, nationella provet skrivs, på NP i så fall. Allt som oftast får man samma betyg som man får på Slutprovet/NP. Om du inte skriver NP eller gör slutproven - är risken myckt stor att du antingen får F betyg eller inga betyg alls.