Emelie
    Hej!

    Jag är med på att det, för att man ska få fortsatt studiemedel från CSN, finns krav på att man måste ha klarat ett visst antal hp under föregående läsår.
    MEN, finns det någon lag, krav, regler eller liknande som reglerar elevens rätt att fullfölja utbildningen på högskola? Finns det något som kan hindra en student från att fortsätta att läsa år 2 på det program som studenten är antagen till?
    Jag menar, har skolan rätt att, utifrån att studenten inte har klarat ett visst antal poäng, neka studenten att fortsätta läsa år 2 på programmet?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emelie,
    det finns flera aspekter i din fråga:
    den juridiska - den studerandes rättigheter?
    den ekonomiska - studiemedel?
    och den praktiska - utan möjlighet att ta ut examen från programmet, är det värt att "slösa sin tid" när man kan göra ngt annat som leder till examen och/eller möjlighet att få ett jobb?
    ******
    Om man vill svara på den juridiska aspekten - rättighet för studerande, då råder jag dig att vända dig till UHR och UKÄ.
    SYV är inte jurist, men så vitt jag förstår så bygger (i alla fall vissa kurser) "på" varandra inom ett högskoleprogram, och om man saknar godkänt betyg i en underliggande kurs har man ej förutsättningar att klara av en högre kurs inom samma ämne inom programmet och då blir man inte antagen till just den kursen, som bygger på en lägre kurs (i vilken man inte har godkänt betyg). Vissa kurser i år 2 kan vara "nya", som inte är "fortsättning" på det man läste under år1... och då borde man kunna läsa de "nya" kurserna, där förkunskaper från år1 ej krävs - här beror det på hur programmet är uppbyggt.
    När jag sist pratade med en sakkunnig från UKÄ fick jag bekräftat att varje lärosäte i Sverige kan i mångt och mycket "skriva egna regler" och det som gäller på ett lärosäte behöver inte gälla på ett annat och de studerande hänvisas med liknande frågor (liknande det du frågar om) i första hand till den egna institutionen på sitt eget lärosäte. Sedan om man inte är nöjd med hanteringen av fallet på det egna lärosätet, kan man anmäla det till UKÄ men det är inte säkert UKÄ tar upp fallet utan det "beror på"... detaljerna i fallet.