Filip
    Hejsan! Jag går nu andra året på el och energi-programmet på gymnasiet. Jag är riktikt sugen på att söka vidare på yrkeshögskolan som optotekniker. Men eftersom att inte mitt gymnasieprogram är högskoleförberedande, så är jag lite osäker på vad jag måste ha för betyg i alla ämnen. Alltså, vad som krävs för att ha behöringhet att komma in på yrkeshögskolan. Jag har kollat lite på internet, men jag får inte riktigt fram den infon som jag vill ha, så jag tänkte att jag ställer en fråga här. Min fråga är då alltså: Vad behöver jag minst ha för slutbetyg från gymnasiet?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, kollade med en YH-utbildning i Hudiksvall - se länk nedan och där stod det att det krävs följande;

    Grundläggande behörighet för högskolestudier. Betyg i matematik A och engelska A.

    Matte A och Engelska A motsvarar i Gy11 Matte 1 och Engelska 5 - du behöver således den grundläggande behörigheten vilket borde innebära att du behöver komplettera med Svenska 2+3 och Engelska 6. Boka en tid med din Syv på skolan och gör en planering för dessa kurser om du inte redan läser dom.

    http://www.hudiksvall.se/Utbildning--arbete/Vuxenutbildning/yrkeshogskola-kvalificerad-yrkesutbildning/optotekniker-200-yh-p/

    /Lena, Syv