Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Patrik!

    Elingenjör är inte en skyddad yrkestitel och det är därför möjligt att kalla sig och få tjänster/jobb som "el-ingenjör" efter diverse olika utbildningar. (jämför med att "Civilingenjör" är en skyddad titel och man kan bara kalla sig Civilingenjör om man har läst 5 års ingenjörsutbildning på högskolenivå; "Högskoleingenjör" blir man om man läser 3 årig högskoleutbildning)... men "El-ingenjör" kan du bli efter högskoleutbildning, yrkeshögskoleutbildning och även efter fjärde året på Teknikprogrammet kanske också - då blir man gymnasieingenjör och det är inte omöjligt att bli det inom El-området.

    Om Fjärde året på Teknikprogrammet kan du läsa Här >>

    Om tekniska utbildningar på yrkeshögskola kan du läsa här >>

    exempel på Yrkeshögskoleutbildnngar: Elkraftsingenjör, Elkraftsingenjör - produktion, distribution & miljö; STI-ingenjör Elkonstruktör, Elkraftingenjör i Oskarshamn, Autoationsingenjör-Elkonstruktion och Elektronikingenjör.

    Hela utbuden av yrkeshögskoleutbildningar ser du på www.yhguiden.se och hela utbudet av högskoleutbildningar - på www.studera.nu

    Vill du bli elingenjör, så är de mest passande gymnasieprogram - Teknikprogrammet eller El-och energiprogrammet.

    Hör av dig igen om du har frågor kvar!

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    P.S: Gå in på www.framtid.se och läs om yrke Elingenjör

    OBS! allt som är "i blått" i våra svar är klickbara länkar. :)

    Studie- och yrkesvägledare

    Och som svar på din fråga vilka krav som ställs på att kunna bli Elingenjör, så är det olika, beroende på om man vill läsa på högskola eller på yrkeshögskola eller om man går på Teknikprogrammet och söker sedan Fjärde tekniskt år på TE.