Patricia

    Jag läser europaprogrammet nu med inriktningen företagsekonomi. Företagsekonomi kursen är på 60hp, och jag undrar om det räcker för att utbilda mig till revisor, eller måste man ha läst 180hp företagsekonomi för att bli det?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Patricia!

    För att, i Sverige, bli auktoriserad revisor krävs att du genomfört en teoretisk och praktisk utbildning om totalt sex år samt därefter avlagt ett prov.

    Den teoretiska utbildningen görs på universitet eller högskola och ska pågå under minst 3 år. Den praktiska utbildningen sker under handledning av en auktoriserad eller godkänd revisor och även den ska pågå under minst 3 år.

    För mer information om vilka krav som ställs för att kunna få auktorisation, läs på Revisorsinspektionens hemsida samt på hemsidan för Branschorganisation för redovisningskonsulter, revisorer och rådgivare - www.far.se

    Liselotte