Jessica
    Min dotter går i åk 6 och valde spanska i höstas. Nu ångrar hon sitt val och vill istället läsa fördjupning i svenska/engelska. Påverkas detta inför framtida gymnasieval? Jag vill att hon ska vara behörig för att kunna söka till tex samällsvetenskaplig linje. Kan hon välja att inte läsa moderna språk i grundskolan men ändå vara behörig?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Ja, Jessica, det går bra att inte läsa Moderna språk i grundskolan och bli behörig till alla gymnasieprogram.
    Om behörighet till alla gymnasieprogram läs info på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet-gymnasiebehoerighet
    Det är reglerna som finns idag. Vi känner inte till någon stor ändring som är på gång men jag kan inte lova att reglerna inte förändras inom några år.

    Det som man "förlorar" genom att inte läsa Moderna språk på grundskolan är två saker:
    1. möjlighet att ha extra betygspoäng - som ger fördel i konkurrensen om en gymnasieplats (pga att det är BARA betyg i Moderna språk som får räknas in som Extra betyg, 17-de betyget)
    och
    2. möjlighet att få Meritpoäng för Moderna språk PÅ GYMNASIET - inför konkurrens till högskola/universitet. Om Meritpoäng läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Återkom gärna om något är oklart!
    Bästa hälsningar
    ANNA