Camilla
    Hej, vilka gymnasium har kreativ inriktning av de som är NPF anpassade?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Camilla,
    NPF kan te sig på väldigt olika sätt; och olika utbildningar passar till olika elever med olika NPF, och även om det är t.ex samma tillstånd, men det kan då vara olika grad och omfattning inom det tillståndet; därför är det väldigt svårt att svara på, och när vi inte vet någonting om eleven, inte ens inom vilken del av Sverige eleven bor.
    Kan eleven gå på gymnasiet vart som i hela Sverige? I och för sig kan det finnas internat/elevboende på vissa gymnasieskolor.
    Man måste veta rätt så mycket om elevens situation för att kunna ge svar på din fråga.

    De råd vi kan ge är att
    1. prata med kurator och SYV på elevens nuvarande skola
    2. vända sig till gymnasieantagningen i den delen av Sverige där eleven vill gå på gymnasiet - alla de olika antagningskanslierna finns listade på www.antagningskanslier.se
    3. kika själv på www.gymnasieguiden.se där samtliga gymnasiala alternativ är presenterade.

    Exempel på gymnasieskola som kanske kan bli av intresse i detta fallet (i relation till din fråga, menar jag):
    Karolinaskolan >> - inriktning Trädgård (kan ses som kreativ utbildning, tycker jag);

    Vänligen
    ANNA

    • : Dottern är mycket duktig på att måla och intresserad av inredning, styling mm
    • Anna : det kanske skulle vara möjligt att gå på en "vanlig gymnasieskola" med stöd av en elev-assistent, t.ex? eller måste det vara just skola speciellt anpassad för NPF?
    • Anna : Det finns också ngt. som kallas Individuellt alternativ, inom IM, där platerna är mycket dyra och kan vara svårt att få plats. Fördelen är att på Individuellt alternativ anpassas utbildning just för varje elevens speciella behov; man kan kombinera studier med praktik också; eller under vissa perioder endast gå på praktik. Man kan också läsa kurser ur olika gymnasieprogram och kombinera med att läsa grundskolekurser, om behovet finns. Som sagt, svårt att få plats på Ind.alt - https://www.gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IM/individuellt-alternativ - man kan få svar från utbildningsförvaltningen att det är utbildning för Obehöriga till gymnasiets Nationella program (och det stämmer) men vi vet att det finns elever som är behöriga men ändå fick gå på Ind.alt.
    Daniel SYV

    Hej Camilla,

    jag kan inte lova att jag kan ge en fullständig lista - för att ständiga förändrar sker i skolornas utbildnigsutbud och det är extremt svårt att i varje given tidpunkt ha 100%-rätt info, men se gärna en lista nedan:

    1. Rudbecksgymnasiet i Tidaholm, en kommunal skola som bl.a erbjuder ES/bild och formgivning;

    2. Burgårdens Utbildningscentrum i Göteborg, en Kommunal gymnasieskola, som bl.a erbjuder HV/textil design;

    3. Malmö Latinskola är en kommunal skola, som bl.aerbjuder ES/bild och formgivning Och på IM, Individuellt alternativ, ett 4-årigt förstärkt gymnasieprogram för elever med NPF (neuropsykiatriska funktionshinder);

    4. Karolinaskolan är ett naturbruksgymnasium som är särskilt utformad för ungdomar som har neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF), såsom ADHD, Aspergers syndrom, Tourettes syndrom, autism. Huvudmannen heter Fogdaröd & är en friskola utan vinstintresse. Karolinaskolan har kontinuerligt intag, vilket innebär att en elev kan börja på skolan när som helst under året i mån av plats. Karolinaskolan i Höör erbjuder daglig skolgång men också internatlönsning. Karolinaskolan har 30 platser med 8-10 elever i varje årskurs;

    5. Merparten av elever på  friskolan Snitz gymnasium i Stockholm (som bl.a erbjuder Estetiska programmet med 3 inriktningar) har en diagnos såsom ADHD, asperger och/eller autism;

    6. Lunagymnasiet, en friskola på Lidingö (och bl.a erbjuder ES/bild och formgivning och Individuellt alternativ) är en skola speciellt anpassad för elever med autism, Asperger och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Luna Boende, som är kopplat till Lunagymnasiet, heter Luna Ungdomsboende. Luna Ungdomsboende finns på Frimurarevägen 7 D, 18141 Lidingö (kontakt: 08-656 26 41 och [email protected] );

    7. Klaragymnasiet i Olofström, en kommunal skola (som bl.a erbjuder ES/bild och formgivning & individuellt alternativ) med internat är en skola för ungdomar med Aspergers syndrom/högfungerande autism eller autismspektrumtillstånd (AST);

    8. Ingridskolan är en friskola i Solna med specialkompetens att bedriva undervisning för gymnasieelever med diagnosen Aspergers syndrom. På Ingridskolans gymnasieutbildning kan man bl.a läsa: Estetiska programmet med inriktning Bild&formgivning  i åldersintegrerade klasser;

    9. Fryshusets gymnasium, en Friskola i Stockholm, erbjuder stöd för elever med AST (autismspektrumtillstånd) som läser på ett Nationellt program.  Information om skolans AST verksamhet (tidigare Aspergerverksamhet) hittar du här >> AST verksamhet finns bl a på Individuellt alternativ (IM, Introduktionsprogrammen) och på det Estetiska programmet.

    10. Munkagårdsgymnasiet i Halland (Tvååker, Varberg), en Landstingsdriven skola, erbjuder utbildning på Naturbruksprogrammet (djur, trädgård, skog & lantbruk) för elever med NPF. För elever som har mer än 2 timmars resväg till/från skolan per dag, finns elevboende.