elev

    Hej, jag är intresserad av yrket kriminalinspektör men hittar inte så mycket info om det på nätet, alltså vad är det dem gör exakt, går dem till mordplatsen eller undersöker dem mordet bara från kontoret till exempel. Alltså jag vill få mer info om detta yrke jag har sökt på nätet men det är bara översiktliga info. Sedan vill jag säga att jag har läst sam-beteende i gymnasiet, är jag behörig? Och vilka program kan jag välja i högskolan?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Salli,
    Kriminalinspektör, eller Polisinspektör, är i Sverige, så vitt jag vet, en benämning på en tjänstegrad inom Polisen.
    Man når den tjänstegraden via interna utbildningar när man är anställd som Polis, därför behöver du som grund en polisutbildning. För att utbilda dig till Polis behöver du uppfylla ett antal olika krav - både betygskraven och "övriga krav", t.ex att du har körkort /klassB, för personbil/.

    Om du har Examensbevis från ett högskoleförberedande program, t.ex från SA, då har du grundläggande behörighet, och godkända betyg i Svenska (eller Svenska som andraspråk) 3 och Engelska 6. Vidare behöver du också ha godkänt betyg i Samhällskunskap 1b (eller i Samhällskunskap 1a1+1a2)  och Historia 1b (1a1+1a2). Det finns även fysiska, medicinska och psykologiska tester som du måste klara av för att kunna bli antagen till polisutbildningen. Man behöver också vara svensk medborgare för att kunna antas till polisutbildningen i Sverige.
    Det finns inga garantier att efter polisutbildningen få gå interna vidareutbildningar för att kunna bli utredare av grova brott ("mordutredare") eller att specialisera sig på annat sätt. Allt kommer bero på olika omständigheter, bl.a din motivation, hur "duktig" du visar dig vara som verksam polis och hur stort behov det kommer att finnas att vidareutbilda inom olika polis-specialiteter.

    Du kan annars ställa din fråga till Polismyndigheten. Återkom ser och berätta vad du fick för svar från den.